Flyselskaber kommer til at skrige efter nye piloter
SAS og Norwegian bekræfter global tendens. Allerede om få år kan det blive svært at skaffe piloter nok.
Unge, der vælger at forfølge en drøm om at blive pilot, går en lovende fremtid i møde. De næste 20 år vil der på verdensplan være behov for 558.000 nye piloter.
Det forudser den amerikanske flyproducent Boeing ifølge Berlingske.
Manglen på nye piloter vil være størst i Asien. Her har luftfartsselskaberne så mange fly i ordrebogen hos blandt andet Boeing, at der ventes at blive brug for 226.000 piloter.
I Europa vil der ifølge prognosen være behov for 95.000 piloter.
SAS er blandt de selskaber, som bliver nødt til at ansætte nye folk.
SAS forventer pilotmangel
– Om fem-syv år vurderer SAS, at der kommer til at være betydelig pilotmangel på vores hjemmemarked, Skandinavien, og Europa. Manglen skyldes både større kapacitet i markedet og demografiudviklingen, hvor de ældre piloter er ved at nå pensionsalderen, siger Trine Kromann-Mikkelsen, kommunikationschef i SAS, til Berlingske.
Hos konkurrenten Norwegian begynder man allerede at mærke, at piloter er eftertragtede.
Inden for de næste 12 måneder skal lavprisselskabet ansætte 250 nye af slagsen.
– Det kan gå hen og blive meget problematisk for flyselskaberne i Europa, at vi simpelthen ikke kan skaffe piloter nok – både erfarne og uerfarne, siger Jan Herlev Christoffersen, chefpilot i Norwegian, til avisen.
Tendensen er den samme over hele kloden.
I Nordamerika vil der som i Europa blive brug for næsten 100.000 nye piloter, i Mellemøsten 60.000 og i Latinamerika næsten 50.000.
Tallene fra Boeing er baseret på en forventning om en forøgelse af den globale flyflåde med 38.000 maskiner.
Og det betyder også, at der skal bruges langt flere folk til at vedligeholde flyene. Boeing forudser, at det vil kræve 609.000 nye flymekanikere.
/ritzau/