Flertal vil forbyde udlejningsløbehjul

Der skal være slut med elektriske udlejningsløbehjul i dele af byen, mener flere partier.

Flere partier vil nu forbyde de udlejnings-løbehjul i dele af København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie:DR P4 København

De har været populære, siden de for halvandet år siden gjorde deres indtog på københavnske gader og stræder. Men de elektriske udlejningsløbehjul medfører for mange ulykker og farlige situationer for fodgængere og cyklister, mener et politisk flertal i København.

Partierne melder sig derfor klar til at indføre et forbud mod udlejningsløbehjulene i de dele af byen, hvor der er mest trængsel.

I løbet af de kommende måneder skal Folketinget behandle en ny vejlov, der giver kommunerne mulighed for at forbyde opstilling af udlejningsløbehjul på veje og gader.

Det bør man benytte sig af i København, hvis loven i sin endelig form tillader det, mener gruppeformand for Socialdemokratiet Lars Weiss.

– Vi kan se på statistikkerne, at elløbehjul fører til flere uheld og alvorligt tilskadekomne. Samtidig er der nogle steder i byen hård kamp om gaderummet til udeservering, ophold og vareudstilling, så når vejloven er vedtaget, vil vi se på zoner, hvor der ikke må udlejes løbehjul, siger han til DR P4 København.

“For mange uheld”

Også Dansk Folkeparti bakker op om et forbud mod udlejningsløbehjulene i de dele af byen, hvor der er mange fodgængere og cyklister.

– Det er absolut noget, vi skal gøre brug af, for der er alt for mange færdselsuheld, skader og fald. Det er især risikabelt i Indre By, hvor der mange turister, så vi bakker op om et forbud dér, siger Finn Rudaizky, som er DF’s medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

For Enhedslisten i København er det vigtigt, at cyklisterne føler sig så sikre som muligt, og derfor behøver et forbud mod udlejningsløbehjulene ikke være begrænset til Indre By, siger partiets medlem af Teknik- og Miljøudvalget i København.

– Det vil være nemmere at fjerne bilerne fra byrummet, hvis løbehjulene ikke afskrækker folk fra at bruge cyklen. Nu ser vi hvad de andre partier spiller ud med, og så ser vi, hvor vidt vi kan gå, siger Gorm Anker Gunnarsen.

De tre partier sidder tilsammen på 6 ud af 11 pladser i Teknik- og Miljøudvalget i København.

Ligger og flyder

Et af de steder, hvor udlejningsløbehjulene ofte ligger og flyder, er i Prinsessegade på Christianshavn. Gaden fører blandt andet hen til Christiania, som har mange besøgende. Flere af kvarterets beboere så gerne, at det var slut med at stille løbehjulene i området.

– Jeg er selv meget træt af dem. Jeg går og falder over dem, og jeg har en alder, hvor jeg godt kan gå på mine ben. Det må være et helvede at gå rundt på gaderne som svagtseende og med rollator, for de er her, dér og alle vegne. Nu har vi haft dem i et par år, og firmaerne har haft chancen for at vise, de kan styre det, og det er ligesom kørt, siger Lone Hansen.

En anden beboer, Stine Andersen, så gerne, at man fra politisk side forsøgte at finde en løsning, så løbehjulene fortsat kunne stå i hele byen.

– De er megairriterende her på Christianshavn, hvor de ligger overalt på veje og fortove, men det er lidt voldsomt at forbyde dem. Jeg tænker, at man burde kunne finde ud af nogle regler omkring dem, siger hun.

Vil arbejde for løbehjulene

På rådhuset i København er der også partier, der hellere vil arbejde for klarere regler, så man fortsat kan have udlejningsløbehjul i hele byen.

– Vi vil gerne se på det, der hedder geofencing, som man blandt andet gør i Antwerpen (by i det nordlige Belgien, red.), hvor man ikke kan køre med løbehjulene i gågader. Et helt forbud i Indre By er vi ikke klar til, for det er jo der, folk bruger dem, og så må vi sikre, at folk bruger dem fornuftigt, siger Mette Annelie Rasmussen, gruppeformand for Radikale Venstre.

I Oslo har politikerne netop besluttet, at kommunen skal indsamle løbehjul, der ligger og flyder, og sende regningen videre til løbehjulsfirmaerne. Den løsning kunne også være brugbar i København, mener Mette Annelie Rasmussen.

– Vi er parate til mere regulering, for vi kan jo se, at der er en del københavnere, der er generet af løbehjulene.

Politikerne i København har tidligere fastlagt et loft på 3.000 udlejningsløbehjul i hovedstaden.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra de tre firmaer Tier, Lime og Voi, der har udlejningsløbehjul på gaden i København.

Udlejning af el-løbehjul

Ifølge den nye vejlov får kommunerne lov til at forbyde opstilling af udlejningsløbehjul.

Det vil altså fortsat være tilladt at køre med løbehjul på cykelstier og gader.

Loven er ikke vedtaget, men skal behandles efter sommerferien.

Behandlingen af lovforslaget er blevet udskudt på grund af coronavirus.

Powered by Labrador CMS