Flere tilfredse kunder i Movias busser
Passagerne i Østdanmark er godt tilfredse med at køre med bus. Det viser en kundeundersøgelse, som Epinion har lavet for Movia.
Passagererne i Movias busser bliver året rundt spurgt til deres tilfredshed med både den aktuelle tur og med rejsen som helhed.
Kundetilfredshedsmålingerne er et af de vigtigste redskaber til at sikre, at busoperatørerne leverer den kvalitet, som er aftalt i kontrakterne om buskørsel. Herudover bruger Movia resultaterne til at forbedre den service, som trafikselskabet tilbyder sine passagerer, eksempelvis trafikinformation og køreplanlægning.
Myten om den sure chauffør er død
En af hovedpointerne fra kundeundersøgelsen er, at passagerne er tilfredse med chaufførerne. Hele 96 procent svarer, at de er tilfredse med chaufførens kørsel og heraf er 40 procent meget tilfredse. Det er en forbedring på 8 procentpoint i forhold til 2013. Samtidig er 92 procent tilfredse med chaufførens service og fremtræden, heraf er 47 procent meget tilfredse.
Chaufførens service og fremtræden er således det målepunkt, som har den højeste andel af meget tilfredse kunder.
– Vi arbejder generelt på at fastholde den høje tilfredshed og med at øge andelen af meget tilfredse passagerer. Derfor er det positivt, at vurderingen af chauffører er så høj som den er, da de er den kollektive trafiks ansigt, siger Eskil Thuesen, centerchef i Movia.
Skift mellem transportmidler betragtes af mange passagerer som en kritisk del af rejsen. 89 procent er tilfredse med antallet af skift, heraf er 33 procent er ”meget tilfredse” med antallet af skift.
Kommunerne, baneselskaberne og Movia arbejder løbende på at forbedre rammerne for skift og dermed på at gøre de nødvendige skift hurtigere og smidigere. Aktuelt gælder det blandt andet projekterne omkring stationerne ved Nørreport og i Køge.