Flere kommer til skade og bliver dræbt
En ny rapport fra Vejdirektoratet skal gøre byerne sikrere for cyklisterne.
Der er fokus på cyklisters sikkerhed i en ny rapport fra Vejdirektoratet.
Cyklisterne er nemlig meget udsat. I 2019 var der flere tilskadekomne og dræbte cyklister end for ti år siden, på trods af at cykeltrafikken er faldet.
Men nu får de danske kommuner ved hjælp af rapporten løsninger til at lokke flere til pedalerne.
Afgørende viden
I rapporten har Vejdirektoratet kigget nærmere på og vurderet en række vejtekniske løsninger. Fokus har været at se på deres evne til at fremme trafiksikkerhed, fremkommelighed og tryghed blandt cyklister.
Sidste år kom 888 cyklister til skade i trafikken, mens 31 blev dræbt. Det tal skulle gerne ændres, og det skal rapporten på sin vis hjælpe med.
– Det er afgørende, at alle trafikanter kan færdes sikkert i trafikken. Jeg ser derfor positivt på Vejdirektoratets anbefalinger til kommunerne om at forbedre trafiksikkerheden for cyklister. Der kan være flere forskellige måder at gøre det på, og det afhænger også af de lokale forhold, men jeg håber selvfølgelig, at kommunerne vil lade sig inspirere af de mange gode løsninger i rapporten, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Kommuner skal lære
Ikke nok med at det skal gøre trafikken mere sikker for cyklister, så skulle rapporten – hvis kommunerne forholder sig til den – skubbe flere til at tage cyklen frem for bilen, bussen eller toget.
– Vi skal have flere til at vælge cyklen som transportmiddel. Det er både godt for miljøet og sundheden. Det kræver dog velovervejet og veltilrettelagt vej- og trafikplanlægning, hvor vi tænker på at tilpasse byerne til cyklisterne – og ikke omvendt. Rapporten kan give kommunerne et overblik over, hvad der virker, og hvad der ikke virker i forhold til trafiksikkerhed og oplevet tryghed, siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet.
Ifølge Vejdirektoratets tal foregår størstedelen af cykelulykker i byerne, hvoraf 53 procent af dem sker i et kryds. Derfor er én af de gode løsninger blandt andet, at cyklister får grønt lys et par sekunder før bilisterne i lyskryds.
I Aalborg Kommune hilser man rapporten velkommen, særligt tiltag som det grønne lys og andre, der foregår i kryds er noget, som kommunen vil tage til efterretning.
Vigtigt at lytte
Men hvis man vil have flere til at træde i pedalerne i stedet for på speederen, så er det vigtigt, at man som kommune er villig til at lytte efter cyklisternes gode råd – og gøre noget ved dem.
– Cyklisternes oplevede tryghed er afgørende at være lydhør overfor. Hvis man som cyklist ikke oplever tryghed i trafikken, er det med til kraftigt at begrænse lysten til at vælge cyklen til i hverdagen. Ikke mindst for nye cyklister og børn og seniorer, siger Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbudnet, og fortsætter:
– Vejdirektoratets nye og velunderbyggede rapport kan forhåbentlig inspirere mange danske kommuner til at vælge de mest optimale løsninger for at fremme cyklismen. Rapporten kan forhåbentlig også inspirere en masse hverdagscyklister rundt om i Danmark til at gå i dialog med deres lokale kommunalpolitikere og myndigheder i indsatsen for at skabe trygge og sikre rammer for kommunens cyklister.
Rapporten har undersøgt ti vejtekniske løsninger.