Flere chefer tjekker ansøgere på Facebook

Virksomheder bruger i stigende grad Facebook til at danne sig et billede af de jobsøgende.

Facebook bruges af stadig flere arbejdsgivere til at danne sig et bedre indtryk af kandidater til ledige stillinger. Foto: Colourbox/Free
Offentliggjort Sidst opdateret

Facebook, LinkedIn og en søgning på Google er nogle af de værktøjer, som chefer og HR-chefer i stadig stigende grad tager i brug for at finde ud af mere om de mennesker, der søger job hos virksomhederne.

Hvor det i 2013 var hver fjerde virksomhed, der brugte Facebook til at finde oplysninger om en potentiel ny medarbejder, er det nu knapt halvdelen, viser en undersøgelse foretaget af Konsulenthuset Ballisager.

En af virksomhederne er Dustin Group, hvor HR-chef Morten Jakobi siger:

– Når man tager folk ind i en virksomhed, tager man dem ikke kun ind i et job. Man tager dem også ind i en kultur, og virksomhedskulturen er utrolig vigtig.

– Så jeg synes, at det er rigtigt vigtigt at finde nogen, som selvfølgelig matcher kulturen.

Dyneløfteri eller ej?

Indhold på en Facebook-profil er principielt offentligt tilgængeligt. Men man kan lukke sin profil lidt til, hvis man ikke vil have, at arbejdsgiveren kigger med, anbefaler Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX.

– Det moralske spørgsmål er, om det er i orden, at arbejdsgiveren går ind og henter de her oplysninger. Det er relevant at hente et online-CV på LinkedIn og se, hvor folk har arbejdet. Om det er relevant, hvad folk laver i deres privatliv, kan man nok diskutere, siger han.

Forskningschefen nikker genkendende til, at arbejdsgiverne i stigende omfang kigger på ansøgeres profiler på sociale medier, og at en del mennesker vil betragte det som en form for dyneløfteri.

– Vi har en kultur i Danmark, hvor vi skelner meget mellem det offentlige og private. Men det skel er under afvikling i disse år, siger Jakob Linaa Jensen.

Fakta

Konsulentbureauet Ballisager har spurgt 854 arbejdspladser, hvordan de tjekker ansøgeres baggrund.

* 90 procent trækker referencer fra tidligere arbejdsgivere (73 procent i 2013).

* 67 procent kigger på ansøgerens LinkedIn-profil (46 procent i 2013).

* 45 procent foretager en Google-søgning (39 procent i 2013).

* 43 procent kigger på ansøgerens Facebook-profil (25 procent i 2013)

* 6 procent kigger på ansøgerens Twitter-profil.

* 5 procent kigger på ansøgerens Instagram-profil.

 

/ritzau/

Powered by Labrador CMS