Flad løn og velgørenhed: Nyt teleselskab vil forbedre verden

Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Frivilligt arbejde, direktørløn på 30.000 kroner og 100 kroner til velgørenhed for hver ny kunde, er konceptet

Priskrigen er hård for teleselskaber i Danmark, og derfor kan det være en fordel at tænke ud af boksen.

Det har det nye mobilselskab Greenspeak gjort, da virksomheden er opstået på et ønske om at donere overskuddet til velgørende formål ved at “vende sparegrisen på hovedet”.

Greenspeak donerer 100 kroner til velgørenhed for hver ny kunde, og derudover skal kunderne stemme om, hvem overskuddet skal gå til ved afstemninger hvert kvartal.

En del af pengene stammer fra et markedsføringsbidrag, som alle selskaber modtager, men som Greenspeak vil donere i kundens navn.

I stedet for at udbetale høje lønninger har virksomheden indført en såkaldt flad løn på 30.000 kroner om måneden for både menigmand og den øverste direktør.

Ingen reklamer

Siden selskabet gik i luften 9. juni, har virksomheden kun opbygget en kundeskare på “omkring 100 personer”, da man ikke benytter reklamer, men ifølge ejer og stifter Anders Bøgeløv Jensen mærker firmaet god opbakning.

– Målet er, at vi gerne vil støtte gode formål og gøre verden til et bedre sted. Det kan vi gøre ved at støtte hjælpeorganisationer, som arbejder rundt om i verden, siger han.

Selskabets medarbejdere arbejder frivilligt, indtil omkostningerne er dækket af kunderne, men ting som kundeservice er udliciteret til Telenor, hvis netværk Greenspeak også benytter.

Selskabet har kun tre typer abonnementer med 10 timers tale og fri sms/mms, som adskiller sig på mængden af mobildata med en pakke på 5 GB, 10 GB og 15 GB for henholdsvis 99 kroner, 109 kroner og 129 kroner.

Bliver ikke solgt

Det er før sket, at et mindre selskab har fået opbygget en anselig kundeskare, hvorefter det er blevet opkøbt af et større, men det garanterer Anders Bøgeløv Jensen ikke sker:

– Formålet er at gøre verden til et bedre sted, og det bliver den ikke, hvis jeg bliver millionær. Der er intet, som forhindrer mig i at sige nej til at blive opkøbt.

Hvis det lyder for godt til at være sandt, er der intet besvær ved at forlade selskabet, hvis man som kunde fortryder, lyder det.

– Der er priskrig på telefonmarkedet, så det nemmeste er at skifte til et af de andre profitorienterede selskabet. Der er ingen binding og ingen opsigelsesperiode hos os, og hvis vi ikke lever op til konceptet, forventer vi, at kunderne forsvinder, siger han.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS