Fitnesskæder trodser krise med hjemmetræning
Træningen i Fysisk Form foregår hjemmefra, hvor håndvægtene er udskiftet med bøger og måtterne med tæpper.
Flere af landets fitnesskæder har som følge af myndighedernes forsøg på at inddæmme coronavirus lukket ned for deres centre.
Et af dem er den københavnske fitness/fysioterapi-kæde Fysisk Form, som ifølge medejer Lars Bruun har tre centre med i alt cirka 8500 medlemmer.
Artiklen fortsætter under videoen
Lukningen betyder dog ikke, at kædens medlemmer ikke har mulighed for at deltage i holdtræning.
Fysisk Form har som flere andre fitnesskæder lavet hold, hvor man hjemmefra kan følge træningen via livestreaming, fortæller medejer Lars Bruun.
Via centerets facebookside kan man kan klikke sig ind på hold, hvor man kan se instruktøren, som giver lyd, når holdtimen starter.
– Man oplever, at det ikke kun er en virtuel træningsvideo, og man føler, at der er noget personligt i det, og man har en instruktør, man kender, siger Bruun.
Fra håndvægte til bøger
Øvelserne er uændrede i forhold til den klassiske holdtime i centeret, men håndvægtene er blevet erstattet med bøger og vandflasker, mens der nu bruges tæpper i stedet for fitness-måtter.
Kæden startede ifølge Lars Bruun mandag med disse hold, fordi mange af medlemmerne havde sagt, at de savnede deres instruktør og træningen.
Onsdag afholder Fysisk Form fem hold med cirka 30 deltagere på hver. Der er dog plads til 50 deltagere på hvert hold.
Positive tilbagemeldinger
Indtil videre har konceptet fået positive tilbagemeldinger fra deltagerne, fortæller Lars Bruun.
– Der er ingen tvivl om, at deltagerne savner det fysiske nærvær, man har, når man træner sammen, men som situationen er lige nu, er dette det næstbedste, siger han.
Han vil ikke udelukke, at centeret fortsætter med konceptet på den anden side af corona-lukningen.
– Vi er overraskede over, hvor godt det er blevet taget imod. Hvis holdene bliver overbooket, kan dette køre som et supplement, siger han.
Programmer på hjemmeside
Fitness World er også hoppet med på hjemmetrænings-bølgen som følge af coronakrisen. Her har man blandt andet lavet flere træningsprogrammer, som findes på kædens hjemmeside.
– Det er ekstra vigtigt, at opretholde energiniveauet, både så vi holder os i gang, men ikke mindst så vi også holder humøret oppe. Det gælder både børn og voksne, skriver Fitness World i en mail til Ritzau.
Fitnesskædens alternative træningsprogrammer er også blevet positivt modtaget af deltagerne.
– Vores 10.000 skridts challenge har allerede over 13.000 deltagere, hvilket tyder på, at danskerne gerne vil fortsætte med at røre sig og holde fokus på sundheden i denne tid, skriver kæden.
Dog oplyser Fitness World, at man tages forbehold for sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Ud over Fitness World har kæden Sats også valgt at livestreame sine holdtræninger.
Du kan forøvrigt se, hvordan kroppen reagerer 14 dage uden motion i artiklenHER.
Mere fitness
Tidligere har Newsbreak.dk fortalt historier om fitnesskæden Infitness, der har flere centre i Aarhus.
Først at kæden holdt åben, senest at kunder nu ikke umiddelbart få deres penge tilbage.
– Vi kan desværre ikke sætte jeres medlemskab i bero eller opsige det i perioden pga. force majeure.
Sådan skrev InFitness i et opslag til deres kunder på deres Facebook-side, oven på regeringens beslutning om, at alle fitnesscentre nu skulle holde lukket. Det skriver TV2 Østjylland.
Artiklen fortsætter under videoen
Centerleder Martin Rehder vil for nuværende ikke kommentere på sagen, men vil først tage regeringens udmeldinger fra dagens pressemøde omkring økonomiske hjælpepakker til efterretning.
– Vi er selvfølgelig indstillet på, at alle de kunder, der har betalt for en ydelse, kan kompenseres på bedste måde. Det vil ske i samarbejde med staten, og derfor afventer vi lige nu udmeldinger om hjælpepakker, siger han til TV2 Østjylland.
I Forbrugerrådet Tænk, som varetager danske forbrugeres interesser, har man fuld forståelse for, at virksomheder lige nu befinder sig i en alvorlig og kaotisk situation, hvor det kan være svært at vide, hvor man står som virksomhed samt over for forbrugeren.
Tålmodighed
Derfor opfordrer han også kunder til at have tålmodighed i situationen.
– Man bør lige slå koldt vand i blodet. Kravet om tilbagebetaling har man i tre år, så man bør måske lige give virksomhederne en chance for at omstille sig til den virkelighed, som de lige nu er blevet kastet ud i, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til TV2 Østjylland og fortsætter:
– Med det sagt, så holder forklaringen ikke juridisk. Det er et helt grundlæggende princip, at man hvis som forbruger har betalt for en vare, som man af en eller anden grund ikke kan få, så skal man have sine penge tilbage. Det gælder også under omstændigheder med force majeure.