Firmaer slås i retten om millionregning

Var behandlingen af filippinske chauffører i slumlejr misligeholdelse af kontrakt? Nu afgør retten, hvem der skal betale millionregning.

Begge virksomheder mener, at den anden part skylder. Genrefoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: Fagbladet 3F.

Du skylder mig to millioner kroner. Nej det er dig, der skylder mig to millioner kroner.

Så enkel er kernen i en kompliceret retssag, hvor speditørkoncernen NTG i Padborg og den tidligere samarbejdspartner Kurt Beier Transport A/S kæmper om at slippe for en millionregning.

Det skriver Fagbladet 3F.

Fronterne blev trukket skarpt op i byretten i Kolding mandag, hvor de to firmaer kræver omkring to millioner kroner af hinanden. Det er nu op til dommeren at afgøre, hvem der skal have den store tegnebog frem.

Boede i lejr

Omdrejningspunktet i sagen er Kurt Beier Transports behandling af filippinske chauffører, der levede kummerligt i en slumlejr på firmaets område i Padborg og sad mange timer i træk bag lastbilrattet.

NTG mener, at Kurt Beier Transports behandling af chaufførerne var en så grov misligholdelse af de to samarbejdspartneres kontrakt, at det berettigede til en opsigelse.

Hvilket skete i slutningen af november 2018, efter at slumlejrsagen kom frem i medierne. Sagen skabe et stort pres fra mange af NTG’s kunder, der på mail, telefon og brev protesterede over NTG’s samarbejde med Kurt Beier Transport.

Firmaet var nødt til at handle forklarede direktør i NTG Continent A/S i Padborg, Jan Brøgger.

– Nogle af vores store kunder bad os reagere, ellers ville de finde andre til at køre for dem. Vi kendte ikke til forholdene for de filippinske chauffører og var rystede, da det kom frem, sagde Jan Brøgger

Manglede 50 lastbiler

Opsigelsen betød, at NTG fra den ene dag til anden manglede 50 lastbiler fra Kurt Beier Transport til at køre gods for kunder i Europa.

De færre lastbiler betød lavere omsætning og kostede et tab på godt to millioner kroner, ifølge NTG’s beregninger, som blev fremlagt i retten. Beregnet ud fra tre måneders opsigelse, som er normalt i branchen.

– Færre lastbiler i december 2018 og januar og februar 2019 betød færre penge i kassen. Vi kunne ikke skaffe andre lastbiler så hurtigt, sagde Jan Brøgger.

Sendte en regning

Kurt Beier Transport afviser enhver form for misligholdelse af kontrakten, og kræver omkring to millioner kroner af NTG for udført kørsel.

Kurt Beier Transport sendte i foråret 2019 en regning på 2.300.000 kroner til NTG for transportopgaver, som skulle afslutte deres mellemværende. Men sådan gik det langtfra.

NTG accepterede 300.000 kroner af regningen, som de betalte. Men sendte samtidig et modkrav på de to millioner kroner i erstatning for tab. Det er der, sagen står nu.

Karsten Beier kaldte i vidneskranken samarbejdet med NTG for godt.

– Det var NTG, der bestemte afviklingen af vores samarbejde. Vi forventer betaling for den kørsel, som vi har udført for NTG. Det er ikke sket. Tværtimod fik vi et modkrav, og derfor står vi nu i retten, sagde Karsten Beier og pegede på, at ingen andre samarbejdspartnere har stillet krav om erstatning.

Rengøring og intet andet

Karsten Beier undskyldte på et tidspunkt i medierne for, at forholdene for de filippinske chauffører ikke havde været i orden, og NTG’s advokat Morten Boe Jakobsen spurgte ind til beklagelsen.

Hvad mente du helt konkret med det?
– Jeg mente, at rengøringen kunne have været bedre. Min beklagelse går på rengøring og ikke andet, sagde Karsten Beier.

Fagbladet 3F har utallige gange forsøgt at få Karsten Beier i tale i slumlejrsagen. Men Karsten Beiers talelyst var lige så lille udenfor retssalen, som i telefonen, da Fagbladet 3F bad om en kommentar.

– Nej tak. jeg har ingen kommentarer. Nu skal vi have styr på denne her sag, og så ser vi frem til den næste sag, siger Karsten Beier og hastede ud af retsbygningen.

Den næste sag han henviser til, er noget alvorligere. Det er en straffesag, hvor Karsten Beier og flere af firmaets chefer blandt andet er tiltalt for grov åger ved økonomisk at have udnyttetde filippinske chauffører.

Anklagemyndigheden kræver fængselsstraf og konfiskation af fortjenesten, og straffesagen kommer til at køre i Retten i Sønderborg i maj 2021.

Byretten afsiger dom den 14. december.

Powered by Labrador CMS