Fire simple trick der får dig længere på literen
Du er god ved klimaet, sparer penge og kører mere sikkert, hvis du følger en række simple råd, når du kører bil.
En grønnere type benzin er på vej mod de danske tankstationer, men et skift til E10 er langt fra det eneste, du kan gøre, hvis du som bilist vil skåne miljøet en smule.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Og ikke nok med det: Du kan samtidig spare penge, køre mere sikkert og slide mindre på din bil.
Søren Holten Jacobsen, som er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, giver i galleriet over artiklen fire simple trick, der får dig længere på literen i din benzin- eller dieselbil.
Grønnere benzin
Der er store ambitioner om at gøre Danmark – og verdenen – grønnere. Og første skridt mod en grønnere fremtid bliver allerede implementeret fra nytår i år, har Newsbreak.dk tidligere skrevet.
Den 1. januar øges mængden af iblandet bioætanol i oktan 95-benzin på tankstationer landet over.
Den nuværende E5 med 5,75 procent bioætanol erstattes af en ny E10, der indeholder 7,6 procent bioætanol.
Det gælder dog kun for benzin på oktan 95. For højoktan benzin vil der stadig være en lavere mængde iblandet bioætanol, mens det også stadig er mærket med E5.
Skyldes et EU-krav
Grunden til ændringen af indholdet af bioætanol er et ønske fra de højere magter.
I EU er der stor fokus på at mindske bilers CO2-udledning, og det kan blandt andet gøres ved at øge kravene til iblandet bioætanol.
Ændringen fra E5 til E10 vil ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark mindske udledningen med 200.000 årligt.
E10 er ikke for alle
Selv om E10 er med til at nedsætte CO2-udledningen, og det menes, at biler kan køre ligeså langt på literen på E10, som de kunne på E5, så er der ikke kun fordele ved den nye benzin.
Der findes nemlig benzinbiler, der ikke er godkendt til E10. Faktisk er det ifølge Drivkraft Danmark fem procent af alle producerede biler, der ikke kan tåle den nye benzin.
– Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker. Det kan man gøre på hjemmesiden E10benzin.dk eller ved at kontakte bilmærkets importør. Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen, siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.