Fik lang næse: -Man SKAL kunne stole på vores apps
Det er ikke altid, at den varslede togforsinkelse passer. Sådan kan du undgå at se toget køre lige forbi dig.
En lille flok kursusdeltagere fik sig en lang næse på Aarhus Hovedbanegård tirsdag sidst på eftermiddagen.
Da de kom ned på perronen og troede, de var i god tid, rullede toget afsted for næsen af dem. Det underlige var, at toget faktisk gik til tiden.
-Ti minutter forinden så vi i DSB-appen, at toget ville være forsinket med fem minutter. Det var ret afgørende for, at vi præcis kunne nå toget, forklarer Dorte Skou fra Horsens.
Hun og en række andre kursister travede afsted fra Musikhuset for altså alligevel at komme for sent til deres tog, fordi det pludselig gik til tiden.
-Havde det ikke været forsinket, ville vi slet ikke have købt billet til det. For så ville det blive for presset med at nå det. Jeg troede da, at man med så kort tid til afgang kunne stole på appen, siger Dorte Skou.
Du SKAL kunne stole på den
Det kan man normalt også, slår DSB’s informationschef fast.
-Det er beklageligt, at vi annoncerer en forsinkelse, der så ikke er rigtig. Der kan selvfølgelig ske fejl, men man SKAL kunne stole på vores apps. Det er meningen med dem, understreget informationschef Tony Bispeskov.
Det usædvanlige ved denne smutter er, at forsinkelsen var varslet med kun ti minutter til afgang, og at forsinkelsen på fem minutter procentuelt var ret stor i forhold til afgangtidspunktet.
-Det er meget usædvanligt. Det er ikke noget, jeg tit hører. For som tommelfingerregel kan man sige, og jo længere tid, der er til afgang, desto større er chancen for, at forsinkelsen bliver indhentet, fordi toget tilbagelægger en større strækning, forklarer Tony Bispeskov.
Brug overvågning
Hans råd er først og fremmest at bruge Rejseplanen. Her kan man desuden vælge en “overvågning”, der gør, at du får en sms, hvis toget er forsinket eller bliver aflyst. Så behøver du ikke konstant at gå ind på appen.
Derudover findes der app’en “Din Station”, hvor man kan følge, hvor togene er rent fysisk. Den bruger samme data som Rejseplanen, og Tony Bispeskov understreger, at der foregår en hyppig opdatering mellem togene og de tekniske systemer.
-Datakvaliteten er meget vigtig for os, for vores information til de rejsende skal være meget pålidelig, siger Tony Bispeskov.