Femern-forbindelse: Danmark jagter 13 støttemilliarder fra EU

Foto: David Leth Williams/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

13 milliarder kroner. Sådan lyder Danmarks ønskeseddel til EU, som i form af en formel støtteansøgning afleveres onsdag til EU-Kommissionen i Bruxelles. Milliarderne søges som tilskud til bygningen af Femerntunnelen og til de tilhørende landanlæg, skriver Berlingske Aften.

Tilskuddet fra EU er en afgørende del af betalingen, og EU-milliarderne har indtil for nylig været taget for givet, blandt andet fordi EU har givet maksimal støtte til projekteringsomkostninger og fremrykkede aktiviteter.

Men efter den nye kommissions tiltræden sidste år, og lanceringen af den såkaldte Juncker-investeringsplan, navngivet efter den nye kommissionsformand, Jean-Claude Juncker, har uroen bredt sig blandt danske politikere.

Man frygter, at den nuværende støttepulje til de større, grænseoverskridende infrastrukturprojekter i EU vil blive beskåret, hvilket også kan beskære antallet af EU-kroner til Femern.

I det hidtidige budget for Femern-forbindelsen er der indregnet EU-støtte på 18 procent af anlægsomkostningerne til selve tunnelprojektet og ti procent til landanlæggene, svarende til i alt 9,3 milliarder støttekroner.

Men i ansøgningen søger Danmark om det maksimale tilskud på 25 procent af den samlede anlægsudgift, svarende til 13 milliarder kroner.

Den danske ansøgning til EU er ledsaget af støttebreve fra både den svenske minister for infrastruktur, Anna Johansson, og fra den tyske transportminister, Alexander Dobrindt. Desuden har delstatsregeringen for Slesvig-Holsten samt en lang række erhvervsorganisationer fra dansk, svensk og tysk side sendt erklæringer til støtte for ansøgningen.

Og blandt andet støtten fra nabolandene og nye tilkendegivelser fra EU har øget transportminister Magnus Heunickes (S) tro på en markant støtte fra EU.

»EUs melding har været, at Femern er et af nu kun fire infrastrukturprojekter i superligaklassen, og vi får nu officielt støtte fra Tyskland og Sverige,« siger Magnus Heunicke til Berlingske Aften.

I sidste uge offentliggjorde Transportministeriet tilbudsprisen fra entreprenørerne på bygningen af tunnelen. Den pris udløste et chok i ministeriet.

I november sidste år anslog den statslige bygherre, Femern A/S, at prisen for tunneldelen ville blive cirka 40 milliarder kroner. Men i sidste uge lød tilbuddene på knap 49 milliarder kroner.

Prisstigningen på næsten 25 procent i forhold til det forventede niveau, udsigten til et mindre EU-tilskud, risikoen for forsinkelser i de tyske myndigheders sagsbehandling af miljøklager samt forsinket opgradering af den tyske jernbaneforbindelse fra Puttgarden og sydpå fik Magnus Heunicke til at lufte muligheden for, at projektet ikke kan gennemføres, hvis ikke der kommer tilfredsstillende løsninger. Tildelingen af EU-støtte til blandt andet Femern ventes afgjort til sommer.

Med bred politisk støtte har Magnus Heunicke bedt Femern A/S om at forhandle med entreprenørerne for at få prisen sænket. Skal det lykkes, kan en forlængelse af anlægsperioden blive nødvendig.

Efter den hidtidige tidsplan og i henhold til traktaten mellem Danmark og Tyskland om Femernforbindelsen skulle den færdige forbindelse inklusive en elektrificeret jernbane på tysk side åbne i slutningen af 2021. Men da opgraderingen af den tyske jernbaneforbindelse til tosporet, elektrificeret bane nu først kan åbne i 2024, tyder alt på, at en dansk forsinkelse af tunnelbyggeriet også bliver en realitet. Partierne bag Femernforbindelsen – alle minus Enhedslisten – skal til september vurdere projektets økonomi.

Magnus Heunicke og Alexander Dobrindt fastslog efter et møde i Berlin tirsdag, at begge lande fortsat er forpligtet på gennemførelsen af den faste forbindelse.

Spørgsmål: Accepterer Danmark nu, at den tyske jernbane først er opgraderet i 2024?

»Ja, det gør vi. Den tyske tidsplan er en forsinkelse af elektrificeringen, men den er også en fremrykning af dobbeltsporet og en investering på 15 milliarder kroner. I Danmark har vi samtidig brug for tid for at få forhandlet tunnelprisen ned,« siger Magnus Heunicke.

Ifølge ministeren er forligspartierne enige om at gøre, hvad der er muligt for at gennemføre projekt – og nu er usikkerheden om jernbaneopgraderingen på tysk side elimineret, tilføjer han.

Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer fra SPD, fastslår i en udtalelse, at det er vigtigt, at begge lande står fast på at gennemføre Femernforbindelsen. Han tilføjer, at det er legitimt, at den danske regering ønsker prisen for tunnelbyggeriet sat ned, og at det er positivt, at tidsplanen for byggeriet harmoniseres på begge sider – om det så bliver med åbningsdato i 2022 eller 2024.

Powered by Labrador CMS