Femern-chok: Mister EU-milliarder
Hans Christian Schmidt (V) var knapt taget i ed som transportminister, da den første store udfordring landede på hans skrivebord: I stedet for at sende små ti milliarder støttekroner til Femern-forbindelsen vil EU i stedet kun give det store byggeprojekt 4,4 milliarder kroner.
Og dermed måtte den nyudklækkede minister indkalde partierne i Femern-forligskredsen til et hastemøde torsdag eftermiddag.
»Vi får kun omtrent halvdelen af det, vi har regnet med at få i EU-støtte til Femern Bælt-forbindelsen og kommer til at mangle over fire milliarder kroner,« udtalte Hans Christian Schmidt mandag i denne uge.
På torsdagens møde vil ministeren orientere partierne i forligskredsen om sagen – og så skal man gennemgå de forskellige muligheder, fortæller Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), til Berlingske Nyhedsbureau.
»Med så stort og ambitiøst et projekt vil der være en hel masse udfordringer undervejs. Det har vi vidst fra start. Det her med, at vi får færre penge fra EU – i hvert fald i første omgang – det er en af de rigtig store udfordringer,« siger han og fortæller, at forligskredsen vil gøre alt for, at projektet lykkes trods de færre støttekroner fra EU.
»Femern-projektet er så vigtigt og vitalt for fremtidens Danmark, at det er noget, vi skal gøre alt for at realisere. Og så må vi se, hvad vi kan gøre for at få enderne til at nå sammen,« siger Rasmus Prehn.
Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte til sænketunnel-projektet mellem Danmark og Tyskland. Og så kan man også justere tidsplanen, påpeger S-ordføreren:
»Fra Socialdemokraternes side er vi meget løsningsorienterede. Vi ser mulighederne i problemerne frem for problemerne i mulighederne.«
De syv partier bag Femern Bælt-forbindelsen tæller udover Venstre og Socialdemokraterne også Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, de Radikale, SF og de Konservative. Forligskredsen har aftalt, at den samlede økonomi for det store projekt skal revurderes i løbet af efteråret.