Fem millioner nye kunder
I kvartalsregnskab fremgår det, at Netflix lander overskud på 16,5 milliarder og får fem millioner nye kunder
Den amerikanske streaminggigant Netflix har trukket yderligere fem millioner abonnenter ind i butikken i løbet af årets tredje kvartal.
Det siger selskabet torsdag, hvor det fremlægger regnskab for kvartalet, skriver AFP.
Ved udgangen af september havde Netflix således 282,7 millioner kunder til tjenesten.
Overskuddet for perioden landede på 2,4 milliarder dollar, hvilket svarer til 16,5 milliarder kroner.
Omsætningen steg med 15 procent sammenlignet med samme periode sidste år til 9,8 milliarder dollar - 67,5 milliarder kroner.
Billigere abonnementer - med reklamer
Selskabet selv fremhæver, at det arbejder på at udbygge sin amerikanske annonceforretning.
Det har blandt andet indført et abonnement, som er billigere, men hvor der til gengæld medfølger reklamer.
Planen er, at denne model også skal gå i luften i Canada i løbet af i år og i en række andre lande i løbet 2025.
- Vi har leveret (resultater, red.) i vores plan om at reaccelerere vores forretning, og vi er begejstrede for at slutte året stærkt med stærke serier, lyder det i en meddelelse.
I årets sidste kvartal bliver anden sæson af den internationale hitserie "Squid Game" del af streamingplatformens katalog af indhold.
Vokser med 35 procent
Ifølge Netflix voksede antallet af abonnementer på tjenesten med reklamer med 35 procent sammenlignet med andet kvartal.
I de lande, hvor reklameabonnementet er tilgængeligt, valgte omkring halvdelen af nye abonnenter denne billigere løsning.
Da Netflix lancerede reklameabonnementet afskaffede det samtidig det abonnement, der tidligere var dets billigste tilbud uden reklamer i både Storbritannien og Canada.
I 2023 besluttede Netflix sig desuden for at sætte ind over for brugere, der deler én konto mellem flere husstande.
Reklamer udgør risiko
Ifølge Ross Benes, som er senioranalytiker ved markedsundersøgelsesfirmaet Emarketer, udgør reklamerne dog også en risiko. Han siger, at Netflix bør være opmærksom på ikke at forringe brugeroplevelsen.
Finansmediet MarketWire skriver, at aktien i Netflix i torsdagens eftermarked er steget med 3,7 procent.
De fem millioner nye kunder var nemlig en bedre udvikling, end analytikerne på Wall Streets bud om 4,52 millioner nye kunder i perioden, lyder det.