FDM: Skilte redder flere liv end bøder
Regeringen venter næste år, at bøderne for blandt andet at køre for stærkt stiger med 600 millioner kroner.
Der kunne reddes flere liv i trafikken, hvis der blev skiltet på strækninger, hvor politiet placerer fotovogne for at fange fartsyndere. Men det ville nok give færre penge i statskassen.
Sådan lyder meldingen fra Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, i forlængelse af, at regeringen i sit finanslovforslag for 2015 oplyser, at den venter at hente omkring 600 millioner kroner ekstra til statskassen fra blandt andet fart- og parkeringsbøder.
Det skyldes blandt andet, at regeringen for to år siden besluttede at styrke indsatsen over for folk, der kører for stærkt i trafikken, hvilket i sidste ende skulle redde flere menneskeliv.
Som en del af indsatsen, skulle antallet af politiets fotovogne, de såkaldte ATK-vogne, firedobles til omkring 100 vogne på landsplan, hvilket vil være helt rullet ud i 2015.
– Hvis det handlede om menneskeliv, så kunne man redde flere liv, hvis vi skiltede de strækninger, hvor de her ATK-vogne skal stå. Det ser man flere steder i udlandet, siger Torben Lund Kudsk til Ritzau.
– Derved virker skiltet 365 dage om året og ikke kun, når der lige holder en ATK-vogn. Så ville vi få trafiksikkerhed for pengene, men det er klart, at provenuet til statskassen måske bliver mindre, fortsætter han.
– Hvis det virkeligt handlede om trafiksikkerhed, så skulle regeringen give politiet eller vejdirektoratet en bevilling til at banke nogle skilte op, siger han.
Fra flere sider er regeringen blevet kritiseret for, at det højere bødeniveau udelukkende handler om at få penge i statskassen, men det afviser finansminister Bjarne Corydon (S).
– Det handler ikke primært om penge, det handler om menneskeliv. Så det synes jeg, vi på alle måder kan stå på mål for, siger han.
Hos FDM er der ikke den store tro på, at de ekstra fotovognene har nogen mærkbar effekt for trafiksikkerheden.
– Der er 80-90.000 kilometer vej i Danmark, så sandsynligheden for, at du møder en vogn er ikke vildt stor. De holder typisk i byer og på omfartsveje, og det er ikke der, folk kommer af dage i trafikken, siger Torben Lund Kudsk.
/ritzau/