FDM kritiserer garantier for dårlig dækning
Det kan koste forbrugerne dyrt
Hvis du køber en elbil, der går i stykker eller mister kapacitet på batteriet, risikerer du en lang næse, når det kommer til spørgsmålet om, hvordan garantien dækker. Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
FDM har gennemgået hybrid- og elbiler og plugin-hybrider og mener, at der særligt er tale om et problem, fordi batterierne til disse biler er meget dyre.
Fejl eller lav kapacitet kan derfor koster forbrugerne dyrt.
– Vores gennemgang viser, at både garantierne og de betingelser, der er stillet op for at få reparation på garantien, stikker i alle retninger. De bærer præg af, at elbilerne først nu er ved at blive udbredt, og der er ikke fokuseret tilstrækkeligt på, hvordan bilkøberne er stillet, hvis batteriet går i stykker, eller kapaciteten forringes i garantiperioden, siger jurist i FDM Michael Ern Nielsen i pressemeddelelsen.
Han fortæller, at tekniske betegnelser ikke bruges ens på tværs af de forskellige mærker. Det betyder, at det er svært for forbrugerne at finde rundt i dem.
Savner garantier
Hos FDM savner man flere ting, blandt andet en særlig garanti på bilens batterier og en særlig garanti på batteriernes kapacitet. Hvor den ene garanti skal fokusere på holdbarheden og eventuelle fejl på batterier, skal den anden specifikt hjælpe forbrugere, der risikerer at ende i en situation, hvor bilens rækkevidde forringes af, at batterierne ikke holder så godt på strømmen længere.
Der mangler noget
FDM anbefaler konkret, at højvoltbatteriet samt de enkelte komponenter i de forskellige biltyper bliver dækket af en garanti i mindst otte år og 160.000 kilometer. FDM anbefaler også et krav om, at batteriet skal holde mindst 70% af den oprindelige kapacitet i hele den periode, batteriet vil være underlagt en særlig garanti.
– En velfungerende drivlinje og et batteri, der holder sin kapacitet, er helt afgørende, når man kører elbil eller plugin-hybrid. Derfor skal bilkøberne vide, hvad de kan regne med, hvis de mener, at batteriet ikke yder, som det skal, og forhandleren blot siger, at batteriet intet fejler. Derfor skal de beskrive i garantien, hvordan de har tænkt sig at måle kapaciteten, siger Michael Ern Nielsen i pressemeddelelsen.
FDM anbefaler, at forbrugere målrettet går efter el- og hybrid-biler med de bedste garantier, når de skal vælge bil.
– FDM har tidligere kritiseret bilers garantier for ikke at være gode nok. Tilsvarende er garantierne for elektriske bilers batterier ikke fulgt med udviklingen af bilerne. Elbiler er i forvejen en dyr og relativt uprøvet teknologi. Derfor er garantierne vigtige for forbrugernes tillid til de nye biltyper. Har de ikke den, risikerer vi, at mange vil vælge de elektriske biler fra, siger Michael Ern Nielsen i pressemeddelelsen.