FDM dumper disse biler: Sikkerheden er elendig
Sølle to stjerner var det, det kunne blive til
Sølle to stjerner var hvad, det kunne blive til for to af de biler, der er blandt de seneste, Euro NCAP har testet sikkerheden på. FDM skriver i en pressemeddelelse, at der er tale om den dårligste karakter efter Euro NCAP’s nyeste testkrav, der år for år bliver skærpet.
FDM skriver, at det er bilerne Dacia Sandero og Dacia Logan, der må lide den tort det er at få så dårlig en karakter af Euro NCAP. Den ene af de to biler, Dacia Sandero, bliver solgt i Danmark, og hos FDM er man langt fra imponerede over resultatet.
– At en ny bil ikke kan opnå mere end to stjerner, er både skuffende og ærgerligt. Vi havde en forventning om, at Renault, der står bag Dacia, ville overføre noget af den nye sikkerhedsteknologi fra Renault til Dacia, men det er desværre ikke tilfældet, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, i pressemeddelelsen.
Langt under niveau
FDM skriver, at begge biler ligger langt under det niveau af sikkerhed, andre nye biler bliver solgt med. Bilerne kommer til kort hvad angår sikkerhedsudstyr, vurdering af bilernes sikkerhed overfor bløde trafikanter og bilernes kollisionssikkerhed. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at bilerne ingen airbag har mellem de to forreste sæder.
– Dacia har valgt at placere sig i den lave ende af prisskalaen, men at de også har valgt at gå på kompromis med sikkerheden, er stærkt bekymrende. Med kun to Euro NCAP-stjerner er Dacia-bilerne på et niveau, hvor FDM ikke vil anbefale købet af dem, siger Søren W. Rasmussen i pressemeddelelsen.
Flere krav
Euro NCAP skærpede sidst kravene til sikkerheden i nye biler i foråret 2020. Det var blandt andet her, man begyndte at fokusere på beskyttelsen mellem fører og forsædepassager, eksempelvis i form af en airbag mellem de to forreste siddepladser.
Da de nye krav blev præsenteret, sagde Søren W. Rasmussen til FDM, at de nye krav handler om rigtig mange forskellige ting, blandt andet overvågning af trætte og uopmærksomme bilister såvel som mere sikkerhed til bløde trafikanter.
– Selvom Euro NCAP gennem årene løbende har skærpet kravene til sikkerheden i biler, har bilproducenterne formået at følge med til gavn for trafiksikkerheden for både bløde og hårde trafikanter. Det har vi naturligvis en forventning om, at de forsat vil gøre, sagde Søren W. Rasmussen til FDM.