FDM: DAB er skidt for trafiksikkerheden

Denne Pioneer DEH-X8700DAB bilradio har en vejledende pris på 2.399. Foto: Pioneer.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det vil koste bilejerne omkring ti milliarder kroner, hvis politikerne som planlagt slukker for FM-båndet i 2019 og dermed gør 2,3 millioner bilradioer tavse. Skidt for trafiksikkerheden, mener FDM, der kalder DAB en teknologisk blindgyde.

Der venter ikke bare bilejerne en større regning, hvis politikerne som planlagt slukker for FM-båndet i 2019 for i stedet af overgå til DAB (Digital Audio Broadcasting). Trækkes stikket, vil det nemlig gøre landets omkring 2,3 millioner bilradioer tavse til skade for trafiksikkerheden, mener FDM.

DAB er dyr og kompliceret

Vil man til den tid fortsat kunne høre radio med trafikmeldinger, kræver det en DAB-radio, men det kan hurtigt blive en både dyr og kompliceret løsning.

Tanken bag digital radio er ellers god, da den vil kunne give bilisterne en forbedret radiooplevelse og mulighed for bedre og mere aktuelle trafikmeldinger. DAB som løsningen på ønsket om digital radio syntes imidlertid mere logisk for 10-15 år siden end i dag, hvor internettet spiller en stadig mere oplagt rolle som kanal for kommunikation – også i bilerne.

– FDM har som udgangspunkt ikke nogen holdning til, om man vælger den ene eller anden løsning. Vi mener dog, der er behov for at få belyst konsekvenserne for bilisterne, hvis man lukker for FM-båndet. Selvom omkring en femtedel af al radiolytning sker i bilerne, vil de færreste bilister kunne undvære trafikmeldinger og beredskabsmeddelelser, når de kører i bil, siger Torben Lund Kudsk.

DAB kan koste bilister op til 10.000 kroner

Lukningen af FM-båndet kan også blive dyr for bilisterne. De danske bilafgifter gør nemlig DAB-radio til dyrt ekstraudstyr. Eksempelvis koster en DAB-radio i en ny bil typisk 3.000-10.000 kroner, mens en eftermonteret velfungerende løsning beløber sig til omkring 5.000 kroner.

– Den høje pris i nye biler betyder, at udbredelsen af DAB i den danske bilpark i dag er minimal, og at behovet for eftermontering derfor vil være tilsvarende stort. Ser vi på hele bilparken, som på nuværende tidspunkt tæller 2,3 mio. personbiler, skal forbrugerne samlet set investere et tocifret milliardbeløb for at få en fungerende radio i bilen. Det mener vi ikke er rimeligt, siger afdelingsleder i FDM Torben Lund Kudsk og tilføjer:

– Samtidig kan vi også godt være bekymret for, at DAB er en teknologisk blindgyde. Det er eksempelvis ikke noget, man i bilindustrien ser nogen fremtid i. Her er man i stedet langt i udviklingen af internet og streaming-muligheder i bilerne, hvilket i løbet af få år vil overflødiggøre bilradioen, som vi kender den i dag. Også DAB.

Powered by Labrador CMS