Fastfood-giganter går i priskrig

Foto: Mike Blake/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

En lang række fastfoodgiganter gør klar til en omfattende kamp om danskernes penge. Det skriver Søndagsavisen.

Amerikanske Subway og Pizza Hut har inden for de seneste måneder meldt sig ind på det danske marked med ambitioner om at åbne et stort antal restauranter, mens både Dominos Pizza, McDonalds, Kentucky Fried Chicken, Max Burger, Burger King og Sunset Boulevard oplyser til Søndagsavisen, at de er i fuld gang med at udvide antallet af restauranter.

»Vi kommer til at se faldende fastfoodpriser og store tilbudskampagner i stil med »coinoffers« hos McDonalds. Du vil se kæderne lancere store konkurrencer om alt fra biograf- og fodboldbilletter til pointsystemer, hvor du kan spare op til gratis menuer. De her kæder har store muskler, og de har mange strenge at spille på,« siger Marcus Schmidt, lektor på Copenhagen Business School (CBS), til Søndagsavisen.

Den store fastfoodkamp bliver hovedsageligt sparket i gang nu, fordi danskernes spisevaner i stigende grad går i retning af, at vi spiser flere måltider udefra og på farten.

»Vi mener helt klart, at der er plads til både nye kæder og udvidelser af de eksisterende, for det her er et gunstigt marked. Men selvfølgelig skal vi kæmpe om de samme kunder, og derfor læner vi os heller ikke tilbage,« siger Pia Tobberup, pressechef for McDonalds Danmark, til avisen.

Konkurrencen bliver især skærpet for danske Sunset Boulevard. Kæden sælger nemlig hovedsageligt sandwich og får nu en direkte konkurrent i sandwichgiganten Subway, der er verdens største fastfoodkæde målt på antal restauranter.

»Den konkurrence vil selvfølgelig påvirke både pris og produkter, og vi skal være på tæerne, for er vi ikke dygtige nok, taber vi på sigt. Men markedet er gunstigt, og vores forretning ser rigtig lys ud. Vi er meget fortrøstningsfulde,« siger Kristian Scheef Madsen, direktør i Sunset Boulevard, til Søndagsavisen.

BNB

Powered by Labrador CMS