Farvel til årets modeuge: Her er farven du skal have i år

Modeugen har været i gang i den her uge, også her kan årets farve se.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvert år udnævner farveinstituttet Pantone en farve til at være årets farve. I år er valget kommet til “greenery”. Den grønne farve er blevet valgt, da den er blevet set mange steder i 2016. Et sted, den nu også har vist sig, er til Københavns modeuge, der har prydet hovedstaden den seneste uge.

Mange af de kendte designere har valgt at bruge grøn i efterårs- og vinterkollektionerne. Heriblandt Baum und Pferdgarten, Ganni og Henrik Vibskov.

Symboliserer en ny start

Farven er en gul-grøn farve, vi kender fra de første dage af foråret. New York Times har spurgt den administrerende direktør for Pantone, Leatrice Eiseman, hvorfor det lige præcis er den her farve, instituttet har valgt. Ifølge hende, er der brug for nyskabelse og håb i det år, vi møder.

– Vi ved godt hvilken verden, vi lever i: En der er meget stressende og meget spændt, siger hun og fortsætter:

– Det her er håbets farve og vores forbindelse til naturen. Den passer med, hvad vi kalder “gen”-ord: Genskabe, genoplive, genfødsel og så videre. Hvert forår kommer vi ind i en ny cyklus, og nye skud kommer op af jorden. Det er noget livsbekræftende at se frem til, som denne farve symboliserer.

Rejser verden rundt

Men hvordan bliver årets farve så valgt? Det tager omkring ni måneder, og instituttet indrømmer selv, at processen er meget subjektiv. Fokus ligger på instinkter og ikke videnskab. Holdet rejser verden rundt og udforsker de forskellige industrier. Her lægger de mærke til, hvilke farver der er fremme.

Det er alt fra bilshows til modeuger eller udstillinger, de leder efter farver i. På et tidspunkt begynder de at lægge mærke til overlap og indskrænker mulighederne.

– Vi spørger os selv, hvilket budskab farven bringer med sig, og hvordan vi bruger farven til at udtrykke vores oplevelser i hverdagen, siger Eiseman.

Der er brug for håb

Når man spørger sig selv om hvad 2017 kommer til at indeholde, vil mange nok sige “Donald Trump”, “populisme”, “opdeling” eller “vrede”. Da holdet hos Pantone begyndte at lægge mærke til den grønne farve, troede de det hang sammen med muligheden for en ny start i form af den første kvindelige præsident. Men efter Trumps sejr er farven måske endda blevet endnu mere betydningfuld.

I en verden, hvor terror, racisme og had hersker lige i øjeblikket, er det måske lige præcis håbets farve vi har brug for i år.

Klik igennem galleriet for at se, hvordan farven kommer til udtryk i efterårs- og vinterkollektionerne.

Powered by Labrador CMS