Fartkrig på motorvejen: -Vi skal ned på 80

På udvalgte motorvejsstrækninger skal hastigheden ned på 80, mener to foreninger

Der er ingen gevinster ved at have en høj hastighed på de danske motorveje, mener to foreninger. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Vi skal skrue hastigheden godt ned på de danske motorveje. Sådan lyder det fra foreningerne NOAH og Rådet for Bæredygtig Trafik. Der er nemlig flere fordele ved at sænke hastigheden, lyder det fra organisationerne i en pressemeddelelse.

– Støjbelastning er virkelig et kæmpe problem i mange dele af landet. Der er mange protester rundt omkring. Folk er meget bekymrede. Derfor foreslår vi, at man sænker farten til 80 km/t på udvalgte strækninger, siger Ivan Lund Pedersen, der er ansvarlig for trafik i miljøorganisationen NOAH.

Men det er ikke kun på udvalgte strækninger, motorvejshastigheden skal sænkes. Generelt skal det ikke være tilladt at køre de 130 km/t, som i dag er tilladt på de fleste motorvejsstrækninger, mener organisationerne.

– Vi vil gerne have tilbagetrukket de forhøjelser, der blev lavet i 2004, så man højst må køre 110 km/t på motorvejen, siger Ivan Lund Pederse.

Ren fiktion

Fordelene ligger både i at man kan reducere støjgener og CO2-aftryk ved at sænke hastigheden på motorvejene. Men de store gevinster ved at flere motorveje og højere hastigheder udebliver, lyder det fra NOAH.

Rapporter udregner ofte tab i arbejdstiden ud fra, hvad folk taber på vejnettet. Men det er der ingen hold i, mener Ivan Lund Pedersen.

– For de fleste er det så lidt, der måtte blive vundet, og det er ikke nok til at folk kan arbejde så meget mere. Man omregner det tidstab til arbejdspladser, hvilket er mere absurd. Det kan jo ikke konverteres til at arbejdstid, hvis du kommer tre minutter tidligere hjem.

Derudover påpeger han, at en stor del af transporttiden i Danmark foregår i fritiden.

– Ifølge Trafikvaneundersøgelsen er omkring 70 procent af trafikken fritidskørsel. Man beregner, at hver kilometer har noget med arbejde at gøre. Så tidsgevinsterne er ren fiktion. Danmark bliver ikke rigere af, at folk kommer hurtigere til grænsen for at handle vare eller kommer hurtigere i Bilka.

Powered by Labrador CMS