Farlige ulykker: Disse grupper er særligt udsat
Flere kører elcykel, og samtidig er antallet af ulykker og trafikdrab mangedoblet. Læs her, hvordan du undgår de farlige situationer.
Flere danskere vælger en cykel med hjælpemotor, når de suser afsted på cykelstien. Samtidig er antallet af tilskadekomne elcyklister også steget.
Og blandt de alvorligste cykelulykker – som ender med dødsfald – foregår hver tredje på elcykel. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet.
– I forhold til hvor mange der reelt kører på elcykel, er det et højt tal, at hver tredje trafikdræbte cyklist kører elcykel, konstaterer Pernille Ehlers, der er chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Der er flere ting, man skal være opmærksom på.
For det første kører elcyklerne hurtigere end almindelige cykler. Og hastighed spiller ofte en rolle i forhold til ulykkernes omfang og alvor.
– For det andet er elcyklen tungere, og det betyder, at den manøvrerer anderledes i eksempelvis sving, når man bremser hårdt op – eller skal undvige noget, siger Pernille Ehlers.
Cyklister over 54 år i farezonen
Rapporten fra Vejdirektoratet viser, at det hyppigst er cyklister over 54 år, som kommer til skade på elcykel.
Det skyldes formentlig en vekselvirkning mellem, at de især har taget elcyklen til sig, at de oftere er udfordret på balancen, og at de skades mere alvorligt, når de først vælter, forklarer Pernille Ehlers.
– Men uanset alder er det rigtig godt at øve sig i at køre på elcyklen et stille sted, inden man kører ud i trafikken. For den er anderledes at køre på og manøvrere med end en almindelig cykel, siger hun.
Husk hjelmen, og sørg for at orientere dig grundigt – for mange cykelulykker sker i kryds. Og her kan andre medtrafikanter have svært ved at hastighedsbedømme en person, som nærmer sig på elcykel.
– Derudover gælder det om at være synlig. Så kør med en pangfarvet hjelm, en refleksvest eller en neonfarvet sportsjakke – så det er lettere for andre at se dig på god afstand, siger Pernille Ehlers.
Tilpas indstillingerne
Sørg også for, at cyklens motorindstillinger passer til dig, siger Thorben Bayer, der er ansvarlig for test af elcykler hos Forbrugerrådet Tænk.
For der er stor forskel på motorresponsen.
– Der er nogle modeller, som har en hurtigere reaktionstid og trækker hårdere fra start end andre. Det vil jeg ikke anbefale til ældre eller folk, som er udfordret på balancen, siger han.
Det samme gælder motorens efterløb. Nogle motorer stopper med at trække, i samme sekund du undlader at træde i pedalerne – andre motorer kører videre, nogle sekunder efter at du egentlig har sluppet.
– Det er virkelig noget, man kan mærke, når man eksempelvis skal bremse i et kryds. Og hvis man bliver forskrækket eller overrasket over motortrækket, kan det også påvirke sikkerheden, siger Thorben Bayer.
Så hurtigt bør du køre
Når du ser en elcykel i trafikken, kan det være, at du forventer, at den ikke kører mere end godt 20 kilomter i timen. Det er ikke nødvendigvis korrekt.
Newsbreak.dk har tidligere fortalt om, at elcykler kan tunes, så deres maksimale hastighed kan øges fra 25 til 60 kilomter i timen. Det var ikke noget, der vakte større glæde hos Rådet for Sikker Trafik, da historien kom frem.
– Det er absolut ikke i orden, at firmaer er med til at markedsføre og sælge udstyr, som kan få folk til at ende i en meget farlig og kritisabel situation i trafikken, sagde Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef for Rådet for Sikker Trafik, da Ritzau kunn e fortælle, at man på nettet kan købe tuningsæt til elcykler.
– Hvis man kommer susende med 60 kilometer i timen blandt andre cyklister og børn, kan skaderne blive meget voldsomme og fatale både for føreren af cyklen, og andre der måtte blive ramt, sagde Søren Ørsted Pedersen.
I galleriet ovenfor kan du se, hvad der typisk koster en bøde på cykel.