Farlig sommerferie på vejene i udsigt
Mange vil holde sommerferie i Danmark - det betyder flere feriebilister på vejene.
Med udsigt til en sommer, de fleste nok agter at tilbringe i Danmark, kører ekstra mange danskere også rundt på danske veje på vinterdæk.
Det kan ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed udgøre en kæmpe fare:
– For at sikre det optimale vejgreb bør man derfor skifte til sommerdæk, det er ikke for sent, siger Volker Nitz, direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed i en pressemeddelelse.
Den nyeste optælling af personbilisternes dækvalg blev foretaget af repræsentanter for Rådet for Større Dæksikkerhed i uge 24 og her blev resultatet, at hele 446.000 personbiler fortsat har vinterdæk på bilen.
Skyld i mange ulykker
Dæk har sikkerhedsmæssige konsekvenser for trafiksikkerheden, og Færdselsstyrelsen har påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og her er manglende dækskifte en del af det.
Ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt, og det har om sommeren dårligere bremselængde og vejgreb. På våd vej har vinterdæk 15 % længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10 % dårligere vejgreb f.eks. rundt i en kurve.
– Når bilen er pakket til sommerferie, er der meget mere vægt på end til dagligt, og kravene til bilens dæk er endnu større end normalt. Det er altså en væsentlig faktor, som man skal være opmærksom på, når man begiver sig ud på ferieturen og det er derfor en ekstremt dårlig idé, at spare dækskiftet og køre på vinterdæk i sommervarmen, siger Volker Nitz.
Pas ekstra på syd for grænsen
Mange vælger måske også at lade turen gå sydpå til Tyskland.
Her gælder det så om at være ekstra påpasselig, da der på store dele af det tyske motorvejsnet er fri hastighed eller i hvert fald hastigheder, som er højere end i Danmark. Selv om man ikke selv udnytter dette, så kan der blive brug for hurtigere manøvrer, når hurtigkørende biler pludseligt viser sig i bakspejlet med blinkende lygter.
– Kører man på vinterdæk, så skal man altså være opmærksom på, at vejgrebet ved pludselige bevægelser, og især kombineret med ferielæs på bilen, kan gøre bilen mere ”løs” og ustabil i manøvredygtigheden, advarer Volker Nitz.
Dette skyldes, at vinterdæk har en blødere gummiblanding, da de er tilpasset til de lavere temperaturer om vinteren.
Stor optælling
446.000 personbiler på vinterdæk i sommervarmen blev det samlede resultat af optællingen i uge 24.
Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen undersøger to gange årligt danske personbilisters dækvalg, og i uge 24 blev flere end 4.000 biler kontrolleret på 19 offentlige parkeringspladser landet over.
Her kunne det konstateres, at 17 procent af bilisterne på trods af sommervarmen fortsat kører rundt på dæk, som er tiltænkt kolde og våde vinterforhold.
76 procent kørte på sommerdæk, mens otte procent kørte på helårsdæk.