Får kæmpebøde
Det har kostet kæden en bøde på 300.000 kroner.
Optikerkæden Synoptik A/S har betalt en bøde på 300.000 kroner for at vildlede potentielle kunder i reklamebreve. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Vildledningen fandt sted i reklamebreve, der blev sendt ud til en række forbrugere i 2017.
I brevet stod der “50% på alle glas,” men hos Forbrugerombudsmanden mente man ikke, at Synoptik var tydelige nok i at oplyse, at man skulle købe et stel, hvis man ville have rabat på glas.
Forbrugerombudsmanden skriver, at tilbuddet blev vist i en rød boks med stor hvid skrift. Lodret langs højre side af den røde boks stod der, med væsentlig mindre skrift: “Gælder til 30.12.17 for alle glas ved køb af stel”.
Det var en forbruger, der henledte Forbrugerombudsmanden på sagen. Vedkommende var gået i en Synoptik-butik med reklamebrevet i hånden for at få rabat på brilleglas. Da forbrugeren stod i butik, blev det klart, at man skulle købe et brillestel for fuld pris for at få rabat på glas.
På den baggrund mente Forbrugerombudsmanden, at det var let at overse vilkåret, der skulle efterleves, hvis man ville have rabat, og derfor blev Synoptik i 2018 meldt til politiet for vildledende markedsføring.
”Forbrugere skal klart og tydeligt kunne se og forstå, hvad det er, de bliver tilbudt i en reklame. Hvis reklamen fremstår som et bedre tilbud, end det reelt er, vil det være vildledende markedsføring,” siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelsen.
Newsbreak.dk har været i kontakt med Synoptik for at få kædens version af sagen, der altså endte med at koste en betalt regning på 300.000 kroner.
Lars Tandrup, CEO i Synoptik, oplyser, at man i forbindelse med reklamebrevet modtog en enkelt klage.
– Det ligger os på sinde, at vores tilbud fremstår tydelige for vores kunder og ikke giver anledning til misforståelser. I forbindelse med det aktuelle tilbud tilbage fra 2017 fremgik det, at betingelsen for opnåelse af rabatten på brilleglas var køb af brillestel. Forbrugerombudsmanden har efterfølgende vurderet, at denne betingelse ikke fremgik tydeligt nok i et brev udsendt i et mindre oplag. Synoptik beklager dette forhold, har taget Forbrugerombudsmandens vurdering til efterretning og har i vores efterfølgende kommunikation tydeliggjort eventuelle betingelser yderligere, skriver Lars Tandrup i en mail til Newsbreak.dk.