Fakta: Her er regeringens børnepakke
Torsdag præsenterede regeringen sin længe ventede børnepakke “En god start pålivet for alle børn”.
Regeringen afsætter i perioden 2016-2019 i alt 2,5 milliarder kroner til et samlet løft af dagtilbudsområdet.
Hovedelementerne i børnepakken er som følger:
* Midler til mere pædagogisk personale og et løft af kompetencerne:
Mere og bedre kvalificeret pædagogisk personale skal styrke den pædagogiske praksis og dermed understøtte alle børns trivsel, læring og udvikling.
* Styrket kvalitet for de 0-2-årige:
Styrket faglig sparring i dagplejen. Flere indholdsmæssige krav og styrket tilsyn med private pasningsordninger.
* Bedre trivsel for alle børn:
Pulje til bedre fysiske rammer i dagtilbud, som begrænser støj. Styrket arbejdsmiljø og nedbringelse af sygefravær i dagtilbud.
Ret til repræsentation af forældre fra alle enheder i fælles forældrebestyrelser. Tydeliggørelse af forældrebestyrelsens ret til at blive inddraget i arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
* Bedre læring og sammenhæng til skolen:
Sprogvurdering af 3-årige børn i dagtilbud. Udvidelse af målgruppen for obligatorisk 30 timers dagtilbud.
Styrket sammenhæng mellem dagtilbud, fritidstilbud og skole.
Præcisering af skolens forpligtelse til at skabe sammenhængende overgange.
Styrket indhold i SFO’er, fritidshjem og USFO’er i forhold til overgang til skole.
Forskningsindsats i dagtilbuds betydning for uddannelse og social mobilitet.
* Videnstrategi:
Initiativet skal bidrage til at styrke rammerne for, at den pædagogiske praksis kan baseres på aktuelt bedste viden og sætte en strategisk retning for vidensproduktion- og formidlingen på området.
Særligt skal strategien bidrage til, at arbejdet i det enkelte dagtilbud i højere grad bliver baseret på viden.
* Revision af pædagogiske læreplaner:
Revisionen skal sikre, at læreplanerne understøtter arbejdet med børns trivsel, læring og udvikling bedst muligt.
Læreplanerne skal i højere grad bidrage til at skabe sammenhæng til skolen. Derfor skal der fokus på, om temaerne er de rigtige, og på at ressourcerne i tilknytning til arbejdet anvendes mest hensigtsmæssigt.
Kilde: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
/ritzau/