Færre klager over dårligt håndværk
Der dumper færre klager over dårligt udført arbejde ind hos Byggeriets Ankenævn.
Der kommer færre klager fra forbrugerne til Byggeriets Ankenævn over dårligt udført arbejde, skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Det fremgår af årsberetningen for Byggeriets Ankenævn, der offentliggøres i dag.
I 2014 modtog ankenævnet 573 klager. Det er 95 færre end året før og det laveste antal siden 2008. Samtidig faldt andelen af sager, hvor forbrugerne fik helt eller delvis medhold, fra 82 procent til 77 procent.
Sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn Louise Larsen tør dog ikke kalde det faldende antal sager for en tendens.
– Vi får først sagerne ind et til to år efter, arbejdet hos forbrugerne er færdiggjort, så der er tale om arbejde, der er udført for snart flere år siden, og det vil derfor være uforsigtigt at snakke om tendens på baggrund af tallene for et enkelt år. Man skal være varsom med at tolke noget i forhold til, om krisen er overstået, om forbrugerne er blevet mindre kritiske eller virksomhederne udfører bedre arbejde, siger Louise Larsen.
Det er største antal klager er over dårligt udført tømrerarbejde. 42 procent af sagerne vedrører træfagene. Det er nogenlunde uændret i forhold til de seneste år.
– Deraf kan man dog ikke konkludere, at det så er tømrervirksomhederne, der laver flest fejl, idet træarbejde er det arbejde, der udføres mest af for private husholdninger, siger Louise Larsen.
Det er ikke mindst arbejde i forbindelse med tagkonstruktioner og tagdækning, der giver anledning til klager. Omkring hver fjerde klage handler om tagarbejde, både i forbindelse med udskiftning af tag og ved renoveringer.
Byggeriets Ankenævn er et privat ankenævn, der behandler klager fra forbrugere over håndværksarbejde samt klager over leverancer af vinduer, yderdøre og køkkenelementer.