Facebook-opslag fanger Ikea-svindlere

Nordsjællands Politi har en hel klar ide med de sociale medier.

Et opslag på Facebook fra Nordsjællands Politi fik hurtigt identificeret to efterlyste. Foto: Screenshot/Facebook.
Offentliggjort Sidst opdateret

Nordsjællands Politi udsendte i går på sin Facebook-side en efterlysning af en kvinde og en mand, der formodentlig har svindlet Ikea for 25.000 kroner ved at oprette en konto i falskt navn.

Der gik knap et døgn, så kunne politikredsen på selvsamme Facebook-side oplyse, at parret nu er identificeret. Ikke nok med, at opslaget har fået så mange delinger, at Nordsjællands Politi fik en del henvendelser omkring de to personer på efterlysningens billeder – også de eftersøgte blev opmærksom på efterlysningen og meldte derfor sig selv til politiet.

Herefter kunne Nordsjællands Politi afblæse eftersøgningen med en tak til befolkningen for hjælpen.

– Så nu skal vi bare finde ud af, hvad der er hoved og hale i hele sagen, siger Henrik Suhr, pressekoordinator ved Nordsjællands Politi, til Newsbreak.dk.

Humor mellem alvoren

I opslaget, hvor parret efterlyses, kan man måske flere gange føle sig hensat til et Ikea-katalog – det er nemlig skrevet i en skøn blanding mellem almindelig dansk og Ikea-svensk, der går lige så godt hånd i hånd som danskere og det svenske broderfolk.

I det står blandt andet:

Det er selvfølgelig ikke noget, der giver en STJÄRNA i vores bog.
Faktisk er det direkte ulovligt, og derfor vil vi derfor gerne finde de to personers identitet, så vi kan sende en PATRULL ud og snakke med dem og måske UTRUSTA dem med en MULIG sigtelse for bedrageri.

Hvad der måske umiddelbart kan virke uforståeligt i en ellers alvorlig sammenhæng, er gjort med velberåd i hu – nemlig at bruge humoren til at nå så langt omkring som muligt.

– Det er en helt bevidst del af vores strategi, siger pressekoordinator Henrik Suhr til Newsbreak.dk, og fortsætter:

– Vi vil bruge de sociale medier til at nå nogle andre grupper end normalt – en vej til at kontakte folk i for eksempel krisesituationer, siger Henrik Suhr og nævner Utøya og Breivik-sagen som eksempel.

– Så vi vil selvfølgelig meget gerne have flere folk til at følge os (på de sociale medier).

Hjælp til selvhjælp

Og til det er humor en af måderne, hvorpå pressekoordinatoren håber at kunne nå ud til endnu flere.

– Og så kan vi selvfølgelig bruge de sociale medier til at få folk til at hjælpe os i det hele taget, siger Henrik Suhr.

Nordsjællands Politi har i skrivende stund mere end 68.000 likes på Facebook og knap 38.000 følgere på Twitter.

Powered by Labrador CMS