F-35-naboer: -Toget er værre
Onsdag kunne befolkningen omkring Flyvestation Skrydstrup se - og høre - et fly af typen F-35. Dem har Forsvaret bestilt 27 af.
Onsdag eftermiddag satte de omtalte F-35 jagerfly for første gang landingshjulene på dansk jord. Det skete på Flyvestation Skrydstrup.
Netop i området omkring flyvestationen har en stor del af de omkringboende både klaget og været i tvivl om larmen fra de nye fly, der forventes at blive implementeret i 2021.
For at imødekomme området beboere havde forsvaret derfor arrangeret overflyninger med F-35-flyene og de ‘gamle’ F-16-fly, så beboerne ved selvsyn – eller ‘selvhør’ – kunne danne sig en ide om lydforskellen på de to flytyper.
Et F-35 og et F-16 fløj derfor flere gange over området, ligesom de også landede og lettede. Herefter kunne beboerne så udfylde et online-skema om oplevelsen.
Derudover bød Flyvevåbenet på kaffe, kasketter og pølser på Rådhustorvet i nærliggende Vojens.
Her kunne beboerne stille spørgsmål til forskellige repræsentanter fra hæren og snakke med andre ligesindede om de nye fly. Og nye – eventuelle – lydgener.
Det var dog svært umiddelbart at finde nogle, der i lydkulissen fra nyt og gammel jagerfly, var deciderede negative.
Overhørte flyene
Carina Damgaard bor i Vojens, men er vokset op i Skovby 12-13 kilometer fra flyvestationen. Hun er derfor vant til støjen, og det nye fly gik da også nærmest hen over hovedet på hende(!). Hun lagde ganske enkelt ikke mærke til hverken det – eller det kendte F-16 – da de første gang fløj over Vojens.
– Jeg er overrasket over, man ikke kan høre dem mere, siger hun til Newsbreak.dk.
Carina Damgaard har ikke forud for dagens prøveflyvning blandet sig i debatten.
– Jeg har bare tænkt: ‘Hvor slemt kan det være?’, siger hun. Hun synes da heller ikke, at hun umiddelbart kan høre forskel på de to fly.
Hvor flyene vender
Hun bakkes op af sin far Birger Jensen, der stadig bor i Skovby.
Han mener, at den største modstand i området kommer fra borgere i de områder, hvor flyene vender.
– Jeg har boet ved det mest trafikerede kryds i København, siger han og forsikrer, at ‘det her er ingenting’.
– Det kan jeg ikke hidse mig op over, men jeg kan godt høre, de ligesom brummer mere – er dybere i lyden, siger han videre.
Far og datter er enige om, at både motorvejen og togene er værre. Deres larm er mere konstant.
– Og så synes jeg, de (Flyvevåbenet. red.) er gode til at informere, når de skal flyve – også natflyvning, siger Carina Damgaard.
– Så lukker vi bare vinduerne om natten, istemmer Birger Jensen.
Artiklen fortsætter under boksen.
Også ægteparret Lis og Bent Petersen har fundet vej til torvet. De er heller ikke skræmte af de nye fly.
– De larmer ikke så meget, som folk vil gøre det til, siger Lis Petersen, men fortæller også, det godt kan være, hun og gemalen er en smule ‘farvede’ efter deres i alt 66 år på flyvestationen:
Her har Lis Petersen arbejdet på i 28 år som matrielassistent, Bent i 38 år som leder ammunitionsdepotet – begge er dog gået på pension.
Folk tager på vej
Lis og Bent Petersen har været til flere af de borgermøder, der har været afholdt. Og synes, at folk i det hele taget tager lidt for meget på vej.
– Jeg synes virkelig ikke, det var slemt, men jeg tror, huspriserne i Skrydstrup kommer til at falde, siger Bent Petersen, men understreger samtidig, det ifølge hans mening ikke er på grund af støjen – men folks fordomme om den.
Lis og Bent Petersen og er enige om, det er en positiv ting, at områdets beboere nu både har hørt og set det nye fly. Og forskellen på det og det gamle.
– Toget er værre. Det larmer i længere tid, siger Bent Petersen.
Parrets børn er alle vokset op i Skrydstrup og gået i børnehave meget tæt på flyvestationen.
– Og de har ikke taget skade, fastslår Lis Petersen.
I morgen, torsdag, afholdes næste beboermøde om de nye fly.