Eritrea-sag meldes til Ombudsmanden
De to sygemeldte embedsmænd mener blandt andet, at der er tale om et fagligt skred i Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsens håndtering af Eritrea-sagen er af så principiel karakter, at de to sygemeldte embedsmænd nu formelt klager til Folketingets Ombudsmand, skriver Berlingske.
– Vi har stor interesse i, at forløbet bliver oprullet, og det mener vi, at ombudsmanden er den rette til, siger chefkonsulent Jens Weise Olesen til avisen.
Ifølge ham og specialkonsulent Jan Olsen tyder flere forhold på et fagligt skred i styrelsen, og de er også utilfredse med de skriftlige advarsler, de modtog under udarbejdelsen af Udlændingestyrelsens rapport om Eritrea.
Folketingets ombudsmand gjorde i december 2014 opmærksom på, at han følger sagerne, efter at det kom frem, at de to embedsmænd, som indhentede oplysningerne til Udlændingestyrelsens rapport om Eritrea, lagde afstand til slutproduktet.
De to embedsmænd har fredag via deres fagforening, Dansk Magisterforening, sendt en redegørelse om Eritrea-forløbet til ombudsmanden, skriver Berlingske.
Det er fortsat åbent, om Folketingets Ombudsmand går ind i sagen.
Dansk Magisterforening forsøger også i øjeblikket at få Justitsministeriet til at annullere de skriftlige advarsler uafhængigt af klagen til ombudsmanden, som er afskåret fra at gå ind i sagen, før det spørgsmål er blevet afklaret, skriver Berlingske.
Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, siger til avisen, at han på nuværende tidspunkt ikke har nogen mening om de to embedsmænds sager, men forklarer, hvorfor sagerne alligevel har vakt interesse.
– Når vi har vist interesse for dem, skyldes det, at der i offentligheden har været rejst spørgsmål om, hvorvidt advarslerne er givet, fordi de har modsat sig en politisk motiveret ordre. Det kan så vise sig at være helt forkert, siger Jørgen Steen Sørensen til Berlingske.
Ombudsmanden modtager omkring 5000 klager om året, og institutionen ender årligt med at undersøge cirka 800 til 900 sager, skriver avisen.
/ritzau/