Erik advarer mod livsfarlige situationer: -Det kan gå hen og blive farligt
En lasbilchauffør har lagt et billede ud på sin Facebookprofil. Og håber, cyklister og fodgængere vil tage det til efterretning.
Højresvingsulykker med lastbiler. For de fleste får de ord det til at løbe koldt ned ad ryggen.
En af de, der kører de store maskiner, har nu lagt et opslag op på sin Facebookprofil. Til skræk og advarsel – og især som opfordring – til at passe på sig selv. Som cyklist og fodgænger.
Erik Larsen har kørt lastbil siden 1997. For ham hører det derfor til dagligdagen at skulle svinge til højre. Mange gange.
Det betyder også, han dagligt skal holde øje med cyklister, fodgængere og andre trafikanter i trafikken. Ikke kun, når han skal svinge til højre, forstås, men det er ofte her, hvor bliver mest farligt.
Derfor valgte han at lægge opslaget, og ikke mindst billedet, ud på sin side.
– Jeg gjorde det for vise trafikanterne, hvad andre kan se, at de sætter sig i andres sted, siger Erik Larsen til Newsbreak.dk.
Og det er ikke meget – på de medfølgende billeder er der ikke meget andet end en blændende sol i sidespejlet.
– Så kan det gå hen og blive farligt, som han udtrykker det, og fortæller også, at han selv flere gange har måttet bremse hård op.
Blot en reminder
Erik Larsen understreger, han ikke har lagt billedet op med en løftet pegefinger, men mere som en reminder om at tænke sig om. Især som cyklist.
– Der er mange, der har fortalt mig, at de ikke havde fornemmelsen af cyklerne, før de selv fik kørekort, siger Erik Larsen.
Når man – som på billedet – i den grad bliver blændet, er der kun en ting at gøre: Være forsigtig.
– Så snegler jeg mig langsomt frem med to-tre centimeter ad gangen, siger han.
Mange kommentarer og delinger
I skrivende stund har Erik Larsens opslag fået næsten 14.000 delinger, ligesom der også er en del kommentarer – og ikke alle lige positive.
Han fortæller også, at flere har henvendt sig med en form for ‘sikkerhedsmæssig åbenbaring’ og takket ham.
Andre skriver lige ud, at det er lastbilerne, der skal holde tilbage. Det ved Erik Larsen dog godt.
Han fortæller, at han ikke har lavet opslaget for at flygte fra sit ansvar.
– Men hvis jeg ikke kan se noget…, siger han og opfordrer igen til at tænke sig om – på trods af, man har retten på sin side.
– Pas på dig selv. Vi andre kan ikke gøre det, hvis vi ikke kan se dig, slutter Erik Larsen.
Højresvingsulykker med lastbiler og andre
Vejdirektoratet har i en rapport kigget på statistikkerne fra 2006-2015.
I perioden 2006-2015 er der registreret 195 personskadeulykker med i alt 198 dræbte og tilskadekomne. En passager i en bus er kommet lettere til skade i ulykkerne. De øvrige dræbte og tilskadekomne var cyklister samt tre passagerer på cyklerne, står der i den rapport, du kan se HER.
Højresvingsulykker med lastbiler kostede syv dræbte i 2016
I 2016 var der syv dræbte cyklister i højresvingsulykker med lastbiler/sættevogne. 2016 har dermed det tredjehøjeste antal dræbte siden 2006.
En analyse af disse dødsulykker viser blandt andet:
4 af ulykkerne er sket med en lastbil som modpart, og de resterende 3 er med sættevogne.
Alle ulykker er sket i signalanlæg i byen, i dagslys, tørt vejr og med sigtbarhed.
4 af de 7 ulykker er sket mellem kl. 10.30 og kl. 12.00.
5 af ulykkerne er sket i 4-benede kryds. 2 ulykker er sket i 3-benede kryds.
6 ulykker er sket, hvor den højresvingende har benyttet en højresvingsbane, og i 5 af ulykkerne har der ligeledes været etableret tilbagetrukket stopstreg.
5 af de dræbte cyklister var kvinder og 2 var mænd. 3 af de dræbte cyklister var mellem 18 og 29 år. 3 af cyklisterne var mellem 62 og 69 år. En cyklist var 38 år.
Der er ikke umiddelbart de store forskelle på ulykkesbilledet for højresvingsulykker de 10 år, der er analyseret mellem 2006-2015, og året 2016, skriver Vejdirektoratet.
Højresvingsulykker sker i firbenede kryds
Vejdirektoratet offentliggør samtidig en ny undersøgelse af højresvingsulykker, der er sket inden for en 10-årig periode fra 2006-2015. Undersøgelsen viser, at højresvingsulykkerne især er sket i firbenede, signalregulerede kryds i byer.
Den undersøgelse kan du se HER.
Hovedparten af ulykkerne er sket i dagslys og i tørt føre, og kun i fem procent af tilfældene har der været vejarbejde i forbindelse med ulykken. I alt er 198 cyklister blevet dræbt eller er kommet til skade i en højresvingsulykke på de 10 år, Vejdirektoratet har undersøgt fra 2006-2015.