Er din el-regning for høj? Sådan klager du
Hver sjette sag ender med, at forbrugeren får ret.
I de kommende uger begynder årsopgørelserne fra el-selskaber at dumpe ind ad brevsprækken hos samtlige landets el-kunder.
En stor del har helt styr på deres måneds- og årsforbrug, men skulle du være én af dem,d er pludselig får en ubehagelig overraskelse fordi din el-regning pludselig er hoppet i vejret, så er der råd at hente. Man kan nemlig klage over el-regningen og det er mange der gør. I 2017 afgjorde Ankenævnet på Energiområdet næsten 100 sager og hver sjette klager fik medhold, viser en opgørelse fra Bolius.
Det første du skal gøre, hvis du får en el-regning, som du mener er for høj, er at klage til dit eget el-selskab. Det kan nemlig være fordi din el-måler er i stykker og så skal fejlen naturligvis rettes.
Du kan få det første fingerpeg om, hvorvidt din regning passer, ved at sammenligne din husstands forbrug med hvad en gennemsnitshusstand med samme antal medlemmer betaler. Flere elselskaber har sammenlignelige gennemsnits-data liggende, så du selv kan sammenligne.
Hvis du stadig mener, der er noget galt, så ring til dit el-selskab og spørg, hvem du skal rette en eventuel klage til. Så guider de dig videre.
Ankenævnet på Energiområdet
Hvis dit el-selskab ikke giver dig medhold og du stadig mener,d er er noget helt galt med el-regningen, så kan du klage videre til Ankenævnet på Energiområdet.
De kan vælge at sende din el-måler ind til et laboratorium for at teste den. Men vær opmærksom på, at det koste 2.000 kroner.
De penge, får du selvfølgelig igen, hvis det viser sig at der er fejl på el-måleren. Er der ingen fejl, så skal du selv betale pengene.