Endnu en nedtur i pilotstrejken

SAS og piloter var i løbet af natten til søndag ude for at købe mad for at kunne fortsætte forhandlinger

Offentliggjort Sidst opdateret

SAS og piloterne har forhandlet natten igennem og er stadig i gang søndag morgen.

Det bekræfter pressesekretær ved Svensk Pilotförening Rebecca Rosenvinge over for det svenske nyhedsbureau TT ved 6-tiden søndag morgen.

Parterne har forhandlet i Näringslivets Hus i Stockholm siden klokken 10 lørdag formiddag.

Omkring 1000 SAS-piloter fra Danmark, Norge og Sverige har strejket siden mandag 4. juli. De seneste dage er forhandlingerne blevet genoptaget.

Endnu ingen afklaring

Sent lørdag aften gav Mats Ruland, den norske rigsmægler, en status på, hvordan forhandlingerne går.

- Der er ingen afklaring endnu. Vi skal ud og købe lidt mad og kommer til at sidde natten igennem. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke sige mere end det, lød det fra Mats Ruland til den fremmødte presse omkring klokken 23.20 lørdag aften.

Den svenske mægler Cecilia Fahlberg Pihlgren sagde også kort før midnat, at man ville fortsætte forhandlinger natten igennem.

Stort misforhold

- Vi sidder her, til det er løst. Vi går ikke hjem, så længe parterne er her og forhandler, sagde hun til TT.

På forhandlingsbordet ligger en løsning, som ifølge Marianne Hernæs, der er forhandlingschef for SAS, i yderste konsekvens drejer sig om flyselskabets overlevelse.

I forvejen har SAS et stort misforhold mellem indtægter og udgifter. Regnskabet for andet kvartal viste i slutningen af maj således et tab på mere end en milliard kroner.

Rammer 270.000 passagerer

Indregnes underskuddet fra første kvartal har SAS i første halvår tabt over 2,5 milliarder kroner.

Torsdag var meldingen, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge SAS ramt flere end 270.000 passagerer.

Det kan sættes op imod, at SAS i hele juni transporterede godt 1,9 millioner passagerer ifølge selskabets månedlige trafiktal.

Har andre vilkår

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne er, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.

Der var dog en aftale om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i SAS Scandinavia.

SAS er i store økonomiske problemer og arbejder på at få gennemført en redningsplan, der hedder SAS Forward. Planen skal give årlige besparelser i milliardklassen.

Parterne har forhandlet i Nringslivets Hus i Stockholm siden klokken 10 lørdag formiddag. På billedet ses Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, ankomme til forhandlingerne.
Parterne har forhandlet i Nringslivets Hus i Stockholm siden klokken 10 lørdag formiddag. På billedet ses Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, ankomme til forhandlingerne.

Rettigheder ved flystrejke

Hold dig informeret om netop din afgang.

- Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Alternativ rejse ved aflysning

- Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

- Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.

- Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.

Vær godt klædt på til eventuel senere klage

- Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

- Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

- Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Powered by Labrador CMS