Endnu en nedtur i pilotstrejken
SAS og piloter var i løbet af natten til søndag ude for at købe mad for at kunne fortsætte forhandlinger
SAS og piloterne har forhandlet natten igennem og er stadig i gang søndag morgen.
Det bekræfter pressesekretær ved Svensk Pilotförening Rebecca Rosenvinge over for det svenske nyhedsbureau TT ved 6-tiden søndag morgen.
Parterne har forhandlet i Näringslivets Hus i Stockholm siden klokken 10 lørdag formiddag.
Omkring 1000 SAS-piloter fra Danmark, Norge og Sverige har strejket siden mandag 4. juli. De seneste dage er forhandlingerne blevet genoptaget.
Endnu ingen afklaring
Sent lørdag aften gav Mats Ruland, den norske rigsmægler, en status på, hvordan forhandlingerne går.
- Der er ingen afklaring endnu. Vi skal ud og købe lidt mad og kommer til at sidde natten igennem. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke sige mere end det, lød det fra Mats Ruland til den fremmødte presse omkring klokken 23.20 lørdag aften.
Den svenske mægler Cecilia Fahlberg Pihlgren sagde også kort før midnat, at man ville fortsætte forhandlinger natten igennem.
Stort misforhold
- Vi sidder her, til det er løst. Vi går ikke hjem, så længe parterne er her og forhandler, sagde hun til TT.
På forhandlingsbordet ligger en løsning, som ifølge Marianne Hernæs, der er forhandlingschef for SAS, i yderste konsekvens drejer sig om flyselskabets overlevelse.
I forvejen har SAS et stort misforhold mellem indtægter og udgifter. Regnskabet for andet kvartal viste i slutningen af maj således et tab på mere end en milliard kroner.
Rammer 270.000 passagerer
Indregnes underskuddet fra første kvartal har SAS i første halvår tabt over 2,5 milliarder kroner.
Torsdag var meldingen, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge SAS ramt flere end 270.000 passagerer.
Det kan sættes op imod, at SAS i hele juni transporterede godt 1,9 millioner passagerer ifølge selskabets månedlige trafiktal.
Har andre vilkår
En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne er, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.
Der var dog en aftale om genansættelse, når der igen blev brug for dem.
Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i SAS Scandinavia.
SAS er i store økonomiske problemer og arbejder på at få gennemført en redningsplan, der hedder SAS Forward. Planen skal give årlige besparelser i milliardklassen.