En hel del biler mangler dette: Og det er et problem

I hvert fald hvis man spørger en forening med interesse i den slags.

Ifølge Dækimportørforeningen mangler en del danske bilister at skifte til vinterdæk. Arkivfoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Der er ingen lov om, at man skal køre med vinterdæk i Danmark, men står det til Dækimportørforeningen, burde flere danskere stadig have skiftet til vinterdæk allerede nu.

Når man tænker på, hvordan vejrudsigten for denne weekend har lovet sne og frost, og når man tænker på, at politiet lørdag opfordrede danskerne til at køre forsigtigt, grundet det glatte føre, giver det måske meget god mening.

Dækimportørforeningen argumenterer i en pressemeddelelse for, at vinterdæk på bilen er præcis det samme som vinterstøvler på fødderne, og sommerdæk er det samme som sommertøj. Ifølge foreningen fravælger 281.000 bilister vinterdæk, uanset udsigten til sne og glatte veje.

Det tal er baseret på en undersøgelse foretaget i uge fire. 7133 biler blev kontrolleret på 31 offentlige parkeringspladser over hele landet, og undersøgelsen viste, at 89% af de undersøgte biler havde vinterdæk monteret. Ifølge Dækimportørforeningen betyder det, at

Vinterdæk om vinteren

Det er dog ikke kun den forening, der argumenterer for, at alle vinterbilister bør køre med vinterdæk. Også hos FDM har man den holdning, at vinterdæk hører til på de biler, der faktisk skal føres om vinteren.

“En rapport udarbejdet af FDM konkluderer, at man altid bør køre med vinterdæk, når der er vinterføre. Det vil sige på sne- og isdækkede veje samt på våde vinterveje. Desuden bør man undlade at køre med sommerdæk på snedækkede veje og veje med vinterføre,” skriver FDM således i en artikel om emnet. 

Dækimportørforeningen henviser også til FDM og skriver, at vinterdæk bremser bedre, og at bremselængden på sne- eller fugtige vejbaner er 20 meter kortere med vinterdæk end med sommerdæk, når man bremser ned fra 80 kilometer i timen. Snedækkede veje betød i øvrigt, at der blev målt op til 22,4 meters forskel ved 50 kilometer i timen.

Powered by Labrador CMS