Ekstra regning på vej til togpendlerne

Offentliggjort Sidst opdateret

Et lille svirp på hver kind i form af dyrere billetter og et mindre fradrag. Det bliver resultatet for de mange tusinde danskere, som hver dag tager til og fra arbejde i tog eller bus, fordi Skatterådet fra starten af næste år har sat taksterne for befordringsfradraget ned.

Fradraget er sat ned, fordi det er blevet billigere at holde bil, men det hjælper ikke tog- og buspendlerne. Tværtimod.

I 2015 falder satserne for befordringsfradraget, så den kun er på 2,05 kr. pr. km for kørsel på mellem 24 km og 120 km. For kørsel derover kommer satsen til at hedde 1,03 km. I år har satserne heddet henholdsvis 2,10 km og 1,05 km. Men det er blevet billigere at holde bil, fremhæver Skatterådet.

Men specielt i Hovedstadsområdet er der mange tusinde danskere, som tager tog eller bus til og fra arbejde og for dem hjælper det ikke, at det koster mindre at køre i bil. De bliver tværtimod ramt dobbelt fordi de både skal betale lidt mere i skat på grund af det lavere fradrag, og samtidig stiger priserne hos DSB til næste år.

»Det er blevet billigere at køre bil derfor har skatterådet nedsat transportfradraget. Men for os pendlere i den kollektive trafik er det stik modsat. Alene i hovedstadsområdet får 37.000 passagere en stigning på mere end 12 pct. i 2015. En Stigning som denne kombineret med et lavere fradrag medføre at flere ikke er villige til at tage et job for lang væk fra sin bopæl,« lyder det på Pendlerklubbens hjemmeside.

Partner hos Ernst & Young, Per Ørtoft Jensen, er helt enig.

»Reglen om befordringsfradrag tager udgangspunkt i den normale transportvej i bil mellem bopæl og arbejdspladsen. Derfor fastsætter Skatterådet satserne for befordringsfradraget efter, hvad det koster at befordre sig i bil på den pågældende distance,« siger Per Ørtoft Jensen.

»Det er lidt uheldigt og paradoksalt for dem, der ikke kører i bil, men bruger et andet transportmiddel, der har en anden udvikling i prisen,« siger Per Ørtoft Jensen.

Skattepolitisk ordfører for de konservative Brian Mikkelsen opfordrer på baggrund af nedsættelsen af befordringsfradraget skatteminister Benny Engelbrecht (S) til at se på reglerne igen. Befordirngsfraget skal være så generøst som muligt for at få den bedste mulige mobilitet i samfundet, fremhæver Brian Mikkelsen.

Den årlige regulering af taksterne i den kollektive trafik i hovedstadsområdet træder i kraft søndag den 18. januar 2015. Priserne for bus, metro og tog stiger i gennemsnit med 1,35 pct.

 

Powered by Labrador CMS