Ekspert: Normal procedure at undgå uvejr
At fly ændrer rute for at undgå uvejr er almindeligt. Hvorfor det gik galt kan man kun gisne om, siger ekspert
En Airbus 320-200 fra AirAsia forsvandt søndag morgen dansk tid fra radaren. Flyet, der var på vej fra Surabaya i Indonesien til Singapore, havde 162 passagerer og besætningsmedlemmer om bord. Og nu ledes der på højtryk efter flyet.
– Indtil flyet bliver fundet, kan man kun komme med gisninger om, hvad der er sket, siger Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, IDA FLY.
– Men et fly af den type har maksimalt brændstof med til seks til otte timers flyvning. Så det er sikkert, at det ikke længere er i luften, siger han.
Piloten på flyet havde kort inden det forsvandt bedt om at måtte lade flyet stige fra 32.000 fod til 38.000 fod på grund af et uvejr, han ville flyve op over. Men aldrig så snart tilladelsen var givet klokken 06.17 lokal tid, forsvandt flyet fra kontroltårnets radar.
– Det har været en hel normal procedure. Man har jo gode vejroplysninger i forvejen og derfor formodet, at man kunne håndtere det vejrsystem, der var. Piloten har fløjet 6100 timer, så han burde vide, hvad han lavede, siger Paul Hulme Harrison.
/ritzau/