Ekspert i tvivl om nyt socialt medie

Et socialt medie med intentionen om at gøre tingene på en anden måde er i stor vækst. Men det er uklart, hvordan de vil tjene penge, påpeger eksperter

Offentliggjort

Bluesky: Et nyt socialt medie med udfordringer

  • Bluesky forsøger at skabe et socialt medie uden reklamer og uden at bruge brugernes data til kunstig intelligens, hvilket møder positiv respons fra eksperter som Claus Hjorth fra Rådet for Digital Sikkerhed.
  • Der er dog bekymringer omkring Blueskys uigennemsigtige forretningsmodel, da platformen er gratis og ikke genererer indtægter gennem reklamer eller databrug, hvilket kan gøre det økonomisk usikkert på længere sigt.
  • En mulig løsning kunne være en abonnementsordning, men det rejser spørgsmål om, hvorvidt tjenesten kun vil være tilgængelig for dem, der har råd, og hvordan brugernes data vil blive håndteret.

Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Troldefabrikker. Ekkokamre. Misinformation. Datahandel.

Der masser af åbenlyse problematikker og verserende debatter, når snakken falder på sociale medier.

Midt i den suppedas forsøger det sociale medie Bluesky efter eget udsagn at gå en helt anden vej. Her er der ingen reklamer, du har større indflydelse på algoritmen, og dine data bliver ikke brugt til træning af kunstig intelligens.

Og det bliver som udgangspunkt mødt med opadvendte tommelfingre fra både Rådet for Digital Sikkerhed og nichemediet Komputer for Alle.

Misinformation 

- De vil umiddelbart lave et socialt medie på en mere ansvarlig måde end hidtil. Og det er al ære værd, at man prøver at lave noget, der er skruet sammen på en anden måde, og som kan gøre op med spredningen af misinformation, siger Claus Hjorth, som er sekretariatschef i Rådet for Digital Sikkerhed.

Samme melding lyder fra chefredaktør på Komputer for Alle Leif Jonasson, som påpeger, at der er langt mere bekymrende spillere på banen allerede.

- Umiddelbart ser det ikke ud som et sted, der vil tage dine date og sælge dem. Jeg ville være meget mere påpasselig med at komme på Facebook i dag, for de bruger dine data til alle mulige kommercielle formål. Det er store mængder data, de kan gøre til penge.

- Men lige nu ville jeg ikke være nær så betænkelig ved et sted som Bluesky, siger Leif Jonasson.

- Bluesky er et nyt socialt medie med et erklæret mål om, at man ikke bliver mødt med reklamer, og at der vil være en høj grad af moderation på det indhold, man bliver mødt af, siger Claus Hjorth, som er sekretariatschef i Rådet for Digital Sikkerhed.

Ikke holdbart

Elefanten i rummet er dog for dem begge, at Bluesky har en uigennemsigtig forretningsmodel. Det er gratis at være bruger. Der er ikke nogen reklamer. Og dine data bliver ikke brugt til kommercielle formål.

Det vil sige, at der ikke tikker nogen penge ind. Og den model er ganske enkelt ikke holdbar på den lange bane, hvis der også er nogle, der skal indkassere en løn for deres arbejde med platformen.

- Det er lidt tvivlsomt, hvordan de vil tjene penge. Så det bliver spændende at se, hvilken vej de går. Man skal gå til det her med en meget sund skepsis. Men det er altid godt, når nogle kommer med et bud på, hvordan vi kan komme videre, siger Claus Hjorth fra Rådet for Digital Sikkerhed.

Den videre vej kan potentielt blive en abonnementsordning, som Claus Hjorth har hørt forlydender om.

Bluesky oplevede en eksplosion i brugere i kølvandet på det amerikanske valg, hvor X - som er ejet af Elon Musk - omvendt oplevede en brugerflugt.

Uklart hvad man siger ja til 

- Det lyder jo meget godt, at man - i stedet for at betale med sine data - betaler med penge. Hvis man har retten til at få alt slettet, når man opsiger sit abonnement, så er det godt set fra en privatlivs synsvinkel, siger han og tilføjer:

- Det er dog uklart, hvad man egentlig siger ja til med hensyn til anvendelsen af ens profildata. Og spørgsmålet er også, om vi med en betalingsordning får skabt en tjeneste for dem, der har råd.

I skrivende stund får Bluesky knap to nye brugere hvert sekund. Ifølge Leif Jonasson fra Komputer for Alle skyldes den umiddelbare succes, at folk "længes efter noget, der er bare en smule uskyldigt".

- Det er den drøm, Facebook var: et fællesskab, hvor vi vil have det godt og fortælle, hvordan det går. I dag er X fuldstændig inficeret af mystiske troldefabrikker, der skriver nyheder i metermål. Det interessant for dem at være på X og Facebook, hvor deres metoder virker.

Det sociale medie Bluesky har i skrivende stund over 22 millioner brugere.

Alt koster penge 

- Men så snart de opdager, at det virker på Bluesky, kan man ikke gardere sig imod det. Så er de nok nødt til at opsætte kontroller og få AI til at fjerne ting. Så at de aldrig vil bruge deres indhold til at træne kunstig intelligens, det tvivler jeg på, for de kan få brug for det for at leve op til deres egne idealer om modereret indhold, siger Leif Jonasson

Alt det koster også penge, bemærker han og vurderer derfor, at det umuligt kan blive ved med at være gratis på alle parametre.

FAKTA: Om Bluesky

* Bluesky blev oprettet i 2019. Stifteren var den daværende ejer af Twitter.

* Målet med det nye sociale medie var at skabe en decentraliseret version af Twitter - det vil sige, at brugerne kan gemme deres data på forskellige servere.

* Bluesky har haft en række pludselige stigninger i antallet af brugere. Det skete blandt andet, da Elon Musk ville kræver brugerbetaling for at bruge X, samt i kølvandet på at Donald Trump vandt det amerikanske valg.

* I november 2024 passerede Bluesky 20 millioner brugere.

Kilder: information.dk, techcrunch.com, fastcompany.com.

Powered by Labrador CMS