Ejere advares: Hver tredje gør dette med bilen
Nye tal viser, at hver tredje danske bileejer har ladt bilen stå i tomgang. Det kan godt blive en dyr fornøjelse.
Danske bilejere drister sig til at lade bilen stå i tomgang på tankstationen, i indkørslen og ved arbejdspladsen. Det kan være en farlig affære.
For en bil i tomgang er guf for de langfingrede, ligesom det også kan give andre problemer, skriver Gjensidige Forsikring i en pressemeddelse.
Artiklen fortsætter efter videoen
I galleriet ovenfor kan du blive endnu klogere på biler i tomgang.
Risiko for tyveri
De seneste dage, hvor Danmark har oplevet snefald, gør det endnu mere attraktivt for bilejere at lade deres bil stå i tomgang.
Men det kan sagtens give problemer, for når nøglen sidder i tændingen, er det altså nemmere at rapse din bil.
– Hvis man efterlader bilen i tomgang eller med nøglerne i tændingen, stiger risikoen for, at den bliver stjålet. Det bliver anset som grov uagtsomhed, og så er det ikke sikkert, at forsikringen dækker. Jeg kan godt forstå, at det er dejligt at komme ud i en varm bil, men det forudsætter jo, at biltyven ikke er kørt med din bil, siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.
Ifølge nye tal fra YouGov i en undersøgelse som forsikringselskabet har bestilt, så er det hver tredje dansker, der har efterladt bilen i tomgang.
19 biler stjålet om dagen
Godt nok viser tal fra Danmarks Statistik, at antallet af biltyverier er faldende fra år til år.
I 2011 blev anmeldt 14.000 brugstyverier af biler, mens der i 2019 blev anmeldt 7.138 biltyverier.
Det er dog omtrent 19 biler, der i snit bliver stjålet om dagen, og er nøglen i tændingen, så bliver det bare lettere for tyven.
Din kommune har regler
Men efterladte biler i tomgang kan ikke bare give problemer i forhold til tyverier. Det kan også give problemer med den kommune, som du bor i.
De danske kommuner har nemlig regler om biler i tomgang. Selv om de er skiftende fra kommune til kommune, så er biler i tomgang et stort problem for de fleste.
En bil i tomgang udleder nemlig giftige partikler, fordi de færreste motorer er bygget til at holde stille. Dermed er det både dårligt for miljøet men også for bilen at efterlade den i tomgang.