Efterladt: Måtte stå i undertøj foran kirken

Mette Thielke troede hun var i god tid. Men da hun blev efterladt på kajen i Aarhus, kom hun næsten for sent til konfirmationen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: TV 2 Østjylland

Klokken er 12.30 torsdag eftermiddag. 64-årige Mette Thielke fra Skødstrup står for Frihavnskirken på Østerbro i København. I undertøj. Hendes nevø holder sin jakke foran hende for at skærme hende. Kirkeklokkerne lyder samtidig, og konfirmanderne står linet op, klar til deres store dag.

- Nu er jeg ikke specielt genert anlagt, men det var da helt vildt stressende, fortæller Mette Thielke.

Bestilt i god tid

Spoler vi tiden knap fire en halv time tilbage, er der anderledes ro på Mette Thielke. Hun sidder i en bil med sin voksne søn, sin nevø og hans kæreste. Klokken er 08.10, og de er lige kørt ind i køen til Molslinjens afgang klokken 08.30 mod Sjælland. De er i god tid, tænker de.

- Vi havde bestilt billetter i god tid og ankom også tidligere end anbefalet, fortæller hun.

De holder som nummer fire i deres kø. Rækkerne bliver langsomt fyldt op, og flere begynder at køre om bord.

Sejler pludselig

- Jeg tænker, at det nok snart bliver vores tur, siger Mette Thielke.

Men det bliver aldrig deres tur.

- Pludseligt sejler færgen.

Som TV2 Østjylland allerede torsdag kunne fortælle, måtte flere køre forgæves til Molslinjens afgang klokken 10.30. Men der var altså også problemer på afgangen to timer forinden.

På kajen i Aarhus får Mette Thielke og de andre, som er efterladt, at vide, at der ikke er plads til flere passagerer på færgen, og at mange har haft flere med i bilerne, end de havde tastet ind ved bestilling.

Kan vente

- Vi hører også nogle snakke om, at hvis man har Business BlueClass, så kan man bare køre ombord, fortæller Mette Thielke.

De får at vide, at de kan vente og komme med afgangen en time senere eller få pengene tilbage og køre i stedet for. De vælger det sidste, fordi beregninger viste, at det ville være en halv time hurtigere.

Mette Thielke havde reserveret billet til Molslinjen for at komme til konfirmation på Østerbro. Det endte dog med en stressende køretur og et alternativt tøjskifte.

Vidste der ville være tryk på

Mette Thielke vidste godt, at der ville være tryk på færgerne, fordi AGF og Silkeborg skulle spille pokalfinale senere på dagen.

Kunne I ikke selv have gjort noget for at undgå problemer, når I vidste, der var pokalfinale med to østjyske hold?

- Vi var i god tid med at booke, for vi var klar over, at mange skulle med. Men jeg havde ikke forventet, at det ville blive et problem. Vi kunne have taget en tidligere afgang, men der var god luft i tidsplanen med den her afgang, forklarer Mette Thielke.

Stressende tøjskift

Den gode luft i planen blev altså vekslet til et stressende tøjskifte foran kirken, og i løbet af dagen frygtede hun for, at der også ville blive problemer på vejen hjem, når de igen skulle med Molslinjen.

- Vi havde bestilt til klokken 21.00, men det blev udsat til 22.15 på grund af pokalfinalen. Og vi fik besked i løbet af dagen om, at kaptajnen ville vente yderligere, hvis finalen gik i forlænget spilletid, siger Mette Thielke.

Silkeborg IF vandt som bekendt 1-0, og derfor sejlede færgen omkring 22.15.

Sad tæt

- Der var ingen problemer på vej hjem. Vi sad lidt tæt, fordi der var mange med, men sådan er det, siger hun.

Hos Molslinjen forklarer pressechef Jesper Maack, at både systemets algoritme og de menneskelige kræfter bag bookingsystemerne blev overraskede over to ting, som var afgørende for, at en del måtte efterlades på kajen i Aarhus.

Efterlader sjældent nogen

- Folk har været flere i bilerne, end der var reserveret til. Og så er der kommet flere med Business BlueClass, end vi havde forventet, siger han til TV2 Østjylland.

Kan man så ikke regne med at komme med på travle dage, selvom man har booket?

- Det plejer at køre helt upåklageligt, og vi plejer at være gode til at forudse, hvor mange der kommer. Vi har ofte helt fyldte afgange, og det er faktisk forholdsvis sjældent, at vi må efterlade nogen.

Styrmand har ansvaret

Hvordan udvælger I, hvem der kommer med, og hvem der ikke gør i sådan en situation?

- Algoritmen genererer en lasteplan for hver eneste afgang, vi har. Det kommer ind på en skærm hos styrmanden, som har det overordnede ansvar.

På den hårde måde

Hvad gør I for at undgå, at noget lignende sker igen?

- Nu har algoritmen lært, at hvis to jyske hold mødes i pokalfinalen en anden gang, så skal der tages højde for de her ting. Det har vil lært på den hårde måde. Jeg tror, enhver kan sætte sig ind i, hvor enerverende det er at holde og se færgen sejle, og det er noget af det, vi arbejde allerhårdest på ikke skal ske. Vi er selvfølgelig super kede af det, siger Jesper Maack.

Powered by Labrador CMS