E-cigaret-firma meldt til politiet

I ti år har Smoke-It solgt e-cigaretter, men nu er de meldt til politiet.

E-cigaret-virksomheden Smoke-It er blevet meldt til politiet. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

I en opsigtsvækkende sag har Forbrugerombudsmanden politianmeldt virksomheden Smoke-It for ulovligt at reklamere for e-cigaretter på internettet. I Danmark er der forbud mod at reklamere for e-cigaretter alle steder – både fysisk og på internettet.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Smoke-It har overtrådt forbuddet, da de har reklameret for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere på internettet.

– Det er ikke tilladt at reklamere for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere ved at fremhæve, anprise eller på anden måde promovere e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere med salgsfremmende udsagn. Reklameforbuddet gælder alle steder, fx på en forhandlers hjemmeside og sociale medier, står der blandet andet i pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Vurderingen sker, da Forbrugerombudsmanden mener, at Smoke-It har haft salgsfremmende billeder og udsagn med positivt ladede vendinger stående på hjemmesiden, som promoverer produkterne.

–  MIX 3 STK, 20 % OFF” og ”KØB 20 STK: SPAR 10 %, skulle der angiveligt have stået.

Forbuddet mod reklame for e-cigaretter gælder også for navne og logoer – og her mener Forbrugerombudsmanden, at både logo og navn opfordrer til at ryge.

– Vi ser desværre mange reklamer for e-cigaretter på hjemmesider og sociale medier. Men det totale forbud mod reklamer for e-cigaretter gælder naturligvis også på nettet. Hvis forhandlere af e-cigaretter ikke ophører med at reklamere, må de forvente at blive politianmeldt, forklarer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Det er første gang, at en forhandler af e-cigaretter er blevet meldt til politiet for at bryde reklameforbuddet.

Virksomhed stiller sig uforstående

I en pressemeddelelse oplyser Smoke-It, at de igennem to år har været i dialog med netop Forbrugerombudsmanden omkring reglerne for reklamering for e-cigaretter.

Ifølge virksomheden har den løbende dialog betydet, at virksomheden har foretaget en række ændringer af deres kommunikation for at imødekomme kravene.

Heriblandt oplyser Smoke-It, at de har lukket både deres profil på Facebook og på Instagram, samt lukket for deres nyhedsbrev.

– Da det har været vanskeligt at få konkrete tilbagemeldinger fra Forbrugerombudsmanden, har vi derudover indført en ”advarsel”, således at forbrugere, før de når ind på vores hjemmeside, informeres om, at der kan forekomme reklame, hvis de vælger at gå ind på siden, skriver Smoke-It i pressemeddelelsen.

Smoke-It forklarer videre, hvordan Forbrugerombudsmanden har krævet, at virksomheden ændrer navnet på deres hjemmeside.

– Vi har anvendt navnet på hjemmesiden i mere end 10 år. Det vil selvsagt skabe stor forvirring, hvis vi nu ændrer navnet til noget andet. Det giver i øvrigt ikke mening at hævde, at en hjemmeside med domænet www.smoke.it.dk i videre udstrækning opfordrer til køb af e-cigaretter end tilfældet ville være med en hjemmeside med et andet indarbejdet navn. Det er helt almindeligt i detailhandlen og i e-cigaretbranchen, at en virksomhed anvender samme navn på fysiske butikker og online, skrives der videre.

Smoke-It oplyser videre, at de imødeser anmeldelsen, da de gerne vil redegøre for deres synspunkter.

Den e-cigaretsælgende virksomhed har i dag over 25 butikker i hele landet.

Powered by Labrador CMS