Dyrt: Undgå at smadre elcyklen
Efterårs- og vintermånederne kalder på lidt ekstra omsorg for din elskede elcykel for at undgå rust og et kaput batteri
Sæsonen for sjap, rusk og frostklare morgener er begyndt, og det kræver ekstra fokus på at holde elcyklen godt kørende.
Især kablerne og de elektriske forbindelser er det en god idé at passe godt på, lyder det fra Thorben Bayer, der er projektleder og ansvarlig for test af elcykler hos Forbrugerrådet Tænk.
- Kablerne til batteriet må helst ikke blive alt for våde. Der hvor der skabes kontakt mellem batteriet og stikket, kan der for eksempel blive vådt, og de her stik kan godt oxidere og altså ruste, så forbindelsen bliver dårligere imellem dem, siger han.
Gør brug af servicepakke
Tjek løbende din cykel for, om der er kommet vand ind i de åbne elektriske forbindelser. For at forebygge skader kan du eventuelt købe en såkaldt kontaktspray hos cykelsmeden, som kan sprayes på de elektriske forbindelser.
- Tag i det hele taget gerne cyklen forbi din cykelsmed for at få den gjort efterårsklar. Elcykler er dyre cykler, og med dem følger ofte en servicepakke. Så gør endelig brug af den, hvis du har sådan en, råder Thorben Bayer.
Når det begynder at blive koldt, er det vigtigt at være særligt opmærksom på cyklens batteri.
- Cyklens batteri har ikke godt af at blive udsat for temperaturer under frysepunktet. Derfor er det en god idé at tage batteriet med sig indenfor, når man ikke bruger cyklen, fortæller Thorben Bayer og fortsætter:
- Nogle elcykler har et display, som kan tages af, og ligesom batteriet har de også godt af at blive taget med indenfor. Displayet har et batteri indbygget, som heller ikke tåler frostvejr.
Undgå sne og regn
Hvis det er muligt, kan du også med fordel stille din elektriske jernhest i et skur eller en garage, så den ikke står ude i vind og vejr. Sådan lyder rådet fra Christoffer Hansen, der er butikschef hos cykelhandleren Cykelexperten.
- Cyklens elsystemer har ikke godt af at stå ude i regnvejr, selv om de er bygget til at kunne holde til vand. Det er heller ikke godt, hvis den står ude i en snebyge. Når sneen tør, kan vandet løbe ind i nogle af de elektriske dele, siger han.
Har du ikke adgang til et sted, hvor cyklen kan stå i ly, kan du eventuelt anskaffe et overdække til cyklen, som kan holde den tør. Frostvejr er i øvrigt lig med salt på cykelstierne, og det slider på din tohjulede, fortæller Christoffer Hansen.
Hold den ren og smurt
- For alle cykler gælder det, at man skal holde tingene rene og smurte.
Sørg for jævnligt at skylle saltet af, ellers sætter det sig og æder metallet, så det ruster, siger han.
- Jeg har en tommelfingerregel, der siger, at man absolut hver 14. dag fjerner saltet, og allerhelst en gang om ugen, lyder det fra cykelhandleren, der anbefaler, at du løbende smører kæde, kabler, styr og hjul, så de er mere resistente over for vand og salt.