Dumdristig kaptajn forliste Concordia

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Kaptajn Francesco Schettino forklarer retten, at han ville imponere passager ved at sejle tæt på ø.

Det var en “dum fejltagelse”, der for snart tre år siden fik krydstogtskibet Concordia til at synke ud for den italienske ø Giglio.

Den forklaring gav skibets kaptajn, Francesco Schettino, da han tirsdag mødte op i retten og for første gang forklarede, hvad han foretog sig.

Han er anklaget for manddrab og andre alvorlige forbrydelser i forbindelse med forliset.

– Selve årsagen til katastrofen var en dum fejltagelse, fortalte Schettino anklageren. Han forklarede, at kommunikationen mellem ham og det øvrige mandskab svigtede.

Concordia ramte en undersøisk klippe og væltede om på siden 13. januar 2012, efter skibet havde afveget sin rute og sejlet tæt på Giglio. Der var 4229 mennesker om bord, og 32 mistede livet.

– Tro ikke, at jeg ikke plages, svarede den 54-årige kaptajn under retssagen, der finder sted i Grosseto i det centrale Italien.

Hans forsvarere ventes at fremføre, at han ikke rådede over søkort, der kunne have vist ham, at der var klippeskær under vandet, og at skibets navigationssystem heller ikke opdagede det.

Schettino fortalte i retten, at der var tre grunde til, at han havde besluttet sig for at sejle tæt på Giglio: Det var en gestus over for skibets overtjener, hvis familie bor på øen, en hyldest til sin ven – en pensioneret kaptajn på øen – og et stunt der skulle imponere passagerne.

– For at ramme tre fugle med en sten, som han forklarede.

Der var ingen udkigger på plads, da skibet nærmede sig Giglio. Tidligere lydoptagelser fra skibet har vist, at den indonesiske styrmand, Jacob Rusli Bin, havde svært ved at forstå de kommandoer, som Schettino udstak.

Skibet sejlede med knap 16 knob eller godt 28 kilometer i timen. Da det ramte klippen, efterlod det et gabende hul i skibes skrog, der endte med at sende Concordia om på siden.

29 minutter efter, Schettino havde givet de ombordværende besked på at lade sig evakuere, forlod han selv skibet. På det tidspunkt var der stadig flere hundrede om bord, og redningsbåde flokkedes omkring skibet.

En kystvagtofficer gav ham ordre til at vende tilbage til skibet, men det nægtede han.

/ritzau/dpa

Powered by Labrador CMS