DSB: Strømløse mobilkunder slipper med gebyr
Der er ingen grund til at være bekymret, hvis din telefon er løbet tør for strøm, når togkontrolløren kommer forbi for at tjekke din mobilbillet.
Ganske vist får du en kontrolafgift på 750 kroner, men den bøde kan du faktisk slippe for at betale, hvis du kan bevise, at du havde en gyldig billet på din telefon, da du blev bedt om at vise den.
Det oplyser DSB til Berlingske Nyhedsbureau, efter metroxpress tirsdag har skrevet, at et fladt mobilbatteri er lig med en bøde.
»Kan du ikke vise en gyldig billet på kontroltidspunktet, får du en afgift på 750 kroner. Når du så har fået strøm på din telefon igen, må du tage kontakt til DSBs kundecenter og fortælle dem, at du faktisk havde en billet, og kan du bevise det, får du nedskrevet afgiften til et gebyr på 125 kroner,« fortæller Christian Linnelyst, der er chef for salg og produktmarketing i DSB.
Selv om du slipper for bøden på 750 kroner, skal du altså stadig betale et gebyr, der svarer til det gebyr, du betaler, hvis du har glemt dit periodekort og får en kontrolafgift.
»Det er ekspeditionsgebyr, som du betaler for vores håndtering af sagen,« forklarer Christian Linnelyst.
Han understreger, at DSB på ingen måde ønsker at stille de kunder, der køber billetten på mobilen, dårligere end andre kunder.
»Så hvis du kan bevise, at du havde en gyldig billet på din mobil, da den løb tør for strøm, så får du altså nedskrevet afgiften – det er fuldstændig det samme for vores andre kunder,« fastslår Christian Linnelyst.
DSB har intet overblik over antallet af sager, hvor kunder har fået reduceret en bøde, fordi deres telefon var løbet tør for strøm. Men det er »ikke voldsomt mange«, vurderer Christian Linnelyst.
»Mit indtryk er, at kunderne er meget gode til at have strøm på telefonen. Og hvis de så er uheldige, er de hjulpet af denne her regel om, at de kan kontakte kundecenteret bagefter,« siger han.