DSB: MobilePay er en bragende succes
Det er ikke kun, når bar- eller restaurantregningen skal deles, at MobilePay har vist sig at være et godt redskab.
Også på landets togperroner og stationer har passagerer taget betalingsformen til sig.
I sidste uge lancerede DSB et samarbejde med Danske Bank, der står bag MobilePay, som tillader passagerer at benytte betalingsformen, når der skal købes billetter.
Hver tredje benytter sig af MobilePay
Og de foreløbige tal tyder på, at det initiativ har været en god idé. Således har næsten hver tredje kunde – 31,5 procent – benyttet sig af appen til at betale for togbilletten.
»Det er gået over al forventning. Vi er rigtig glade for, at vi har kunnet give kunderne et produkt, som de i den grad har taget til sig. Da den første dag var gået, havde 22 procent af vores kunder, der benytter DSBs app, betalt med MobilePay. Siden er antallet steget støt, og den udvikling ser ud til at fortsætte,« siger Susanne Mørch Koch, kommerciel direktør hos DSB.
Kunderne glade for digitale muligheder
Konkret har DSB-kunderne nu mulighed for at bruge MobilePay, når de køber billetter via selskabets mobil-app. Og generelt oplever DSB, at kunderne omfavner de digitale muligheder.
»Vi har ramt et behov hos vores kunder, hvoraf mange i høj grad er på de forskellige digitale platforme, så det er en naturlig udvikling. Vi har valgt MobilePay, da det er den mest udbredte løsning i øjeblikket. Men naturligvis holder vi øje med, om der dukker andre muligheder op, så vi fortsat kan forbedre og tilpasse appen til kundernes behov,« påpeger Susanne Mørch Koch.
Danske Bank overrasket
Hos Danske Bank, der står bag MobilePay, er man overrasket over, hvor hurtigt togpassagererne har taget betalingsformen til sig.
»Selv for os er det overraskende at se, at MobilePay-brugerne så hurtigt og i så højt omfang benytter muligheden for at kunne betale togbilletten mobilt. Brugervenlighed kombineret med genkendeligheden af MobilePay gør udslaget, tror jeg,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank.
»Det gør mig meget optimistisk i forhold til at kunne udbrede løsningen til mange andre virksomheder end DSB,« fortsætter han.
Passagerer, der endnu ikke er hoppet med på digitaliserings-bølgen, vil dog ikke blive afskåret fra at kunne købe billetter til DSBs tog.
Der vil således fortsat være billetautomater på de fleste stationer landet over.