DSB blev lagt ned af hackerangreb

DSB er søndag aften ramt af tekniske problemer. Der kan derfor ikke købes billetter i DSB's app og automater.

Passagerer, der skal rejse med DSB’s tog søndag aften, oplever problemer med at købe billet. Foto: Jens Nørgaard Larsen/arkiv/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Det var et hackerangreb – et såkaldt DDoS-angreb – der søndag aften var skyld i, at DSB’s systemer brød sammen.

Det oplyser DSB’s pressevagt tidligt mandag morgen klokken 05.25.

Nedbruddet betød, at togpassagerer rundt om i landet søndag aften havde problemer med at købe billet til deres rejse med DSB.

Tidligt mandag morgen er systemerne oppe at køre igen, oplyser DSB.

Søndag aften kunne der ikke købes billet via selskabets app, på hjemmesiden, i billetautomater og i 7-Eleven-kiosker på stationerne. Det var dog stadig muligt at rejse med rejsekortet.

Ingen garantier

Passagerer uden rejsekort kunne købe billetter i de tog med togpersonale, der kontrollerer billetter.

– De har sat alle eksperter på sagen, og de knokler for at få systemet i gang igen. Vi håber selvfølgelig, at det er oppe at køre i morgen tidlig, men vi kan ikke give nogen garantier, sagde underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen sent søndag aften.

De interne mail- og telefonsystemer, der bruges blandt medarbejderne i DSB, var også ramt af nedbruddet.

Der har en gang tidligere det seneste år været et lignende, omfattende udfald. Dengang skyldtes det et strømnedbrud.

Alt skulle nu igen køre normalt for kunderne.

Powered by Labrador CMS