Disse varer har danskerne hamstret mest
I Rema 1000 oplever man ikke at flere personer hamstrer. Der kan dog stadig godt være varer, der ikke er tilgængelige.
Flere af landets supermarkeder oplevede onsdag den 11. marts efter statsministerens pressemøde lange køer med danskere, der købte dagligvarer i hobetal.
Det fik flere supermarkedkoncerner til at melde ud, at der var varer nok til alle, så længe folk købte ind som normalt.
Artiklen fortsætter efter videoen
I Rema 1000 er hamstringen erklæret for ovre. Men på brødhylden kan det godt være, at der fortsat er nogle varer, der ikke er tilgængelige.
Ligger over normalen
– Vi er ved at nærme os de normale salgstal nu i butikkerne, men vi ligger lidt over normalen, siger kommunikationschef i Rema 1000 Jonas Schrøder til Newsbreak.dk og fortsætter:
– Men det kommer ikke af hamstring. Det kan være, fordi der er mindre grænsehandel, da grænsen er lukket og at restaurationer får færre besøg, så folk laver mere mad selv. Vi har i de større byer i hvert fald oplevet et større salg.
Men kommunikationschefen forsikrer, at selv om salgstallene ligger over, hvad butikkerne normalt sælger, så er det ikke et problem for forsyningen af varer. Der er nemlig varer nok.
Få problemer ved brødhylden
Hvis der stadig er en del huller hylderne i din lokale Rema 1000, så kan det altså skyldes en omprioritering fra producenternes side.
– Der kan være mangel på enkelte typer af varer i starten af ugen. Vores store leverandør af brød Schulstad har fokuseret mere på at producere rugbrød, derfor kan sådan noget som fransk hotdogbrød mangle i nogle butikker, siger kommunikationschefen.
I løbet af ugen kan kunder dog sagtens forvente, at varer som fransk hotdogbrød er tilbage på hylderne.
I galleriet ovenfor kan du se de varer, som danskerne købte allermest. Salgstallene er gældende for den seneste weekend og er ikke i prioriteret rækkefølge.
Kunder er søde ved hinanden
I Rema 1000 opleves der ikke, at folk hamstrer. Kommunikationschefen sammenligner tallene med én af juledagene, hvor der typisk er et øget salg. Igen forsikrer han om, at der på trods af det, er varer nok til alle.
Generelt kan kommunikationschefen berette, at der har været en god tone i butikkerne på trods af coronavirus-udbruddet.
– Vi oplevede både at personale og kunder er søde ved hinanden og forsøger at tage den passende afstand. Vi skal passe på hinanden, siger Jonas Schrøder.