Disse vaner kan hjælpe dig på hjemmearbejde
Bevar nogle af de sædvanlige rutiner, og modarbejd aktivt følelsen af isolation.
Den sædvanlige summen fra kolleger og kaffemaskiner er for mange i disse dage erstattet med udsigten til hjemmets fire vægge.
For at få det bedste ud af situationen med distanceledelse kræver det tæt kommunikation.
– Tjek hyppigt ind med din ledelse og dit team, råder Steffen Bohni, som er direktør i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Artiklen fortsætter under videoen.
På den måde bliver du heller ikke helt isoleret fra dine kolleger og sædvanlige arbejdsgange.
Derudover er det vigtigt, at det er så gennemsigtigt som muligt, hvad der forventes af dig som medarbejder, og hvad det ikke giver mening at kaste sig over.
– Dan dig et overblik over, hvilke opgaver der bliver påvirket af hjemmearbejde. Aftal, hvilke opgaver der skal løses, siger han og fortsætter:
– Hos os dikterer vi ikke, hvornår folk løser deres opgaver, når de sidder og arbejder hjemmefra. Vi har tiltro til, at folk planlægger på en fornuftig måde, i forhold til at der også er børn, der skal passes. Men der er indgået aftaler mellem medarbejder og ledelse om, hvilke konkrete opgaver der skal løses.
Du kan i galleriet til denne artikel få gode råd til at arbejde hjemmefra fra en, der har god erfaring med det. Journalisten Jolie Kerr fortæller, at hun har arbejdet hjemmefra i årevis, og i galleriet har vi samlet op på det, hun gør i sin hverdag.
Næstformand i HK Danmark Martin Rasmussen råder til at skille arbejdsliv og privatliv i det omfang, det kan lade sig gøre.
– Hvis man har mulighed for det, så er det en god idé at have et kontor derhjemme eller indrette et værelse til det, siger Martin Rasmussen og fortsætter:
– Så kan man lave nogle rytmer, hvor man går derind nogle timer og får ro til at få lavet sine ting.
Alle skal være fleksible
Men er man en familie derhjemme, så er det svært at undgå, at tingene smelter sammen, erkender han.
Helt grundlæggende er hans råd at være fleksibel – både som arbejdsgiver og medarbejder – og tage tingene, som de kommer dag for dag.
– Det kan og skal ikke se ud, som det plejer, siger han.
Ifølge erhvervspsykolog Majken Matzau kræver det en omstilling, at der ikke er kolleger omkring en.
– Det er jo vilkårene, og heldigvis er der masser af onlinemuligheder, som man kan benytte sig af, så man stadig kan være i kontakt, siger hun.
Derudover er det vigtigt, at du er bevidst om at holde pauser. For nu er der ikke en kollega, der spørger, om I skal hente en kop kaffe eller lige skal sparre.
Det kan måske være fristende at sætte en timer, der minder om at holde pause. Men det vil ofte bare forstyrre midt en proces og være et irritationsmoment.
– De fastlagte pauser i vidensarbejde er ineffektivt. Du skal i stedet holde en god, lang pause, når du kommer til et naturligt punktum i arbejdet. Sørg for at lave noget helt andet, så hjernen kan koble fra, siger Majken Matzau.
– Det kan være at løse kryds og tværs. Så får hjernen et lille hvil, og så kan man gå i gang igen, siger hun.