Disse ’tilbud’ må du under ingen omstændigheder klikke på

Lyder det for godt til at være sandt - så er det det sikkert også

Det er ikke alle tilbud fra Netto, der er lige gode. KLIK og se, hvilke, du ikke må klikke (!) på. Foto: Elo Christoffersen.,
Det er ikke alle tilbud fra Netto, der er lige gode. KLIK og se, hvilke, du ikke må klikke (!) på. Foto: Elo Christoffersen.,
Offentliggjort Sidst opdateret

Gavekort til Netto på 1000 kroner? Det lyder næsten for godt til at være sandt. Det er det også i disse tilfælde, som Forbrugerombudsmanden advarer mod.

Den – og en del andre af disse falske beskeder – kan du se i galleriet over artiklen.

Gavekort til Netto og Bilka

Gratis fly- eller biografbilletter, en mobiltelefon og gavekort til Netto på 1000 kroner. Eller til Bilka. De bliver i øjeblikket brugt som lokkemiddel til abonnementsfælder.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en række henvendelser fra folk, som er blevet snydt til at indtaste deres betalingsoplysninger, hvorefter de er blevet bundet til et omkostningsfuldt abonnement.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Der florerer i øjeblikket abonnementsfælder på internettet.

Forbrugerne bliver både på hjemmesider, via sms-beskeder og e-mails tilbudt billige flybilletter, gratis billetter til biografen og gavekort til Netto eller Bilka. Forbrugerombudsmanden advarer mod fælderne og opfordrer forbrugerne til at være varsomme.

Pludselig bundet til et abonnement

Forbrugerne oplyser, at de blev bedt om at indtaste deres betalingsoplysninger, da forbrugerne selv skulle betale for fragtomkostningerne. Efterfølgende opdagede forbrugerne, at de ved at takke ja til tilbuddet blev bundet til et abonnement hos blandt andre seriousdating.net eller budgetbear.net.

Forbrugerombudsmanden undersøger og gennemgår i øjeblikket de klager, som vi har modtaget.

Forbrugerne er blandt andet stødt på de falske tilbud på hjemmesiden dagligenyheder.com, Instagram og Facebook.

– Vi opfordrer forbrugerne til at være ekstra kritiske over for de tilbud, de benytter – særligt hvis de samtidig skal give deres betalingsoplysninger, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

I går kunne Newsbreak.dk fortælle en lignende historie: Får du besked om at dine Cooppoint udløber? Det er svindel!

Følge disse råd

Forbrugerombudsmanden har også en række råd til forbrugere, der er blevet snydt: Du skal kontakte firmaet med det samme og meddele, at du ikke mener, I har indgået en aftale. Og den dermed er ugyldig. Derefter skal du kræve at få dine penge tilbage.

Undgå fælderne

  • Læs betingelser og vilkår igennem
  • Vær særlig varsom ved krav om betaling
  • Tjek felter, som er krydset af på forhånd
  • Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Facebookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Facebook/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil.
  • Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden

Sidst, men absolut ikke mindst, kontakt din bank, hvis du mener, du uberettiget har fået trukket penge fra din konto

Powered by Labrador CMS