Disse brugte biler kan være livsfarlige at køre i

De har bestået et syn - men det er langt fra nok.

Offentliggjort Sidst opdateret

I en ny undersøgelse, foretaget af det det svenske forsikringsselskab Folksam og Villaägarnas Riksförbund (den svenske boligforening), er det kommet frem, at rust i brugte biler udgør en langt større sikkerhedsrisiko på vejene, end man ellers har troet. Det skriver Dansk Bilbrancheråd, Folksam og Dinitrol i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen fokuserede på både nye og brugte biler, og den vidste, at rust i bilens skelet kan gøre bilen farligt at køre i.

I undersøgelsen kiggede man på, hvad der skete, når de forskellige biler kørte galt med 64 kilometer i timen. Bilerne blev testet på samme måde, som Euro NCAP tester nye biler, og der var stor forskel på biler med megen rust og biler med lidt rust.

”Undersøgelsen er opsigtsvækkende og har betydning for mange danske bilejere. Det er alment kendt, at stål svækkes af rust, men den nuværende viden om, hvordan rust i bilers bærende konstruktion påvirker kollisionssikkerheden, er meget begrænset, fordi kollisionstests normalt kun bliver foretaget på helt nye biler,” siger Erik Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd, i pressemeddelelsen.

Ny mod brugt

To nye biler blev undersøgt sammen med to brugte bilmodeller. Den ene af de brugte biler havde moderat rust, den anden havde kraftig rust. Bilen med de mest omfattende rustskader var i så ringe stand, at den teknisk set ville få en stjerne mindre i Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen, end den ellers skulle have haft.

– Det er meget og svarer faktisk til 20 procents øget risiko for død eller alvorlig tilskadekomst. Det forklarer, hvorfor rust forringer kollisionsbeskyttelsen i så høj grad, at bilen mister en stjerne, siger Anders Ydenius, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam, i pressemeddelelsen.

De fire biler kom fra virkeligheden og havde alle kørt i trafikken inden undersøgelsen. Alle fire biler havde bestået et obligatorisk bilsyn uden problemer, og det i sig selv er problematisk.

”Bilsyn skal sikre, at køretøjet fungerer, som det skal og hverken er til fare for fører eller andre trafikanter. Men i lyset af Folksam og Villaägarnas undersøgelse og med tanke for, hvor mange brugte biler, der kører rundt på de danske veje, er det skræmmende, at det ikke er en del af værkstedernes rutine at tjekke for rust på de bærende konstruktioner. Det giver mange danske bilejere en falsk tryghed,” siger Mogens Vestergaard, teknisk chef hos Dinitrol, i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS