Disse bilister har større risiko for uheld

Hårdt arbejdspres og lange vagter gør taxichauffører trætte, og det øger risikoen for trafikuheld - taxichauffører på provisionsløn er mest udsatte, viser ny undersøgelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Alt for mange arbejdstimer og træthed bag rattet er et stort problem for taxichauffører og for trafiksikkerheden på vejene.

Meget lange vagter, uklar arbejdstid og arbejde hele ugen uden fridage gør taxichaufførernes øjenlåg tunge, og det øger risikoen for trafikulykker. Særligt udsatte er det store flertal af taxichauffører på provisionsløn, fordi de arbejder flest timer.

Det viser en ny undersøgelse fra analysefirmaet Cowi, som er lavet for Arbejdstilsynet, skriver Fagbladet 3F.

Analysens konklusioner er klare: Jo hyppigere taxichaufførerne er trætte, når de kører, jo større er risikoen for trafikuheld.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Undersøgelsen viser, at en fjerdedel af taxichaufførerne har været involveret i trafikuheld inden for de sidste 5 år.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) synes, at konklusionerne er bekymrende.

– Arbejdspresset kan resultere i en større risiko for at køre galt. Derfor har jeg bedt Arbejdstilsynet om at tage fat i branchens parter for at høre, hvad de vil gøre ved det, så vi får risikoen for ulykker ned – for der skal gøres noget, siger Peter Hummelgaard til Fagbladet 3F.

Den arbejdsrelaterede træthed er størst blandt de taxichauffører, der arbejder mest. Det gælder især chauffører, der mindst en gang om ugen arbejder mere end 13 timer i træk eller ofte arbejder syv dage eller flere i træk.

I galleriet ovenfor artiklen kan du se, hvordan du kan undgå træthed bag rattet.

Ulykker kan forhindres

Undersøgelsen peger på, at antallet af trafikulykker kunne nedbringes, hvis taxichaufførernes arbejdstid og arbejdsrelaterede træthed blev reduceret.

Chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, Pernille Sølund Ehlers understreger, at træthed gør, at man bliver uopmærksom, får længere reaktionstid og kan fejlopfatte det, der sker på vejen.

– Mange tænker: “Det kan jeg godt klare”. Men er man så træt, at hjernen er ved at lukke ned, og man ikke længere kan styre det selv, er det sindssygt farligt, siger hun og oplyser, at risikoen for ulykker forøges ved bestemte faktorer:

– Det er blandt andet, hvis du sover mindre end seks timer. Hvis du har været vågen mere end 6 timer, og hvis du kører mellem klokken tre og fem om natten, siger hun.

Ansættelse har betydning

Taxichaufførernes ansættelsesforhold har også betydning for trætheden. Taxichauffører på provisionsløn arbejder flere timer end chauffører på fast løn og er involveret i flere trafikulykker end de fastlønnede.

Hele 71 procent af de taxichauffører, der er lønmodtagere, er på ren provisionsløn. Yderligere 16 procent har både provision og fast løn. Det vil sige, at 86 procent af taxichaufførerne har en interesse i at arbejde længe, konkluderer undersøgelsen.

Forhandlingssekretær i 3F Jørn Hedengran pointerer, at provisionslønsystemet er et af taxichaufførernes hovedproblemer.

– Chaufførerne er simpelthen nødt til at sidde alt for mange timer bag rattet for at tjene en hæderlig dagløn. Det gør dem selvfølgelig trætte og farlige for trafiksikkerheden. Det skulle ikke være muligt at tillade kørsel med passagerer under de vilkår, siger han og fortsætter:

– Taxichaufførerne kører på flere overenskomster, der indeholder provisionsløn, og det tager vi fat på i overenskomstforhandlingerne. Vi vil gerne helt af med provisionsløn, siger Jørn Hedengran.

– Vigtigt, at chaufførerne er friske

I vognmændenes organisation Dansk Person Transport bakker vicedirektør Trine Wollenberg op.

– Vi er enige med 3F i, at forhandlingspartnerne er nødt til at se på provisionslønnen i overenskomsterne og se på, hvordan man kan regulere arbejdstiden, siger hun.

Trine Wollenberg ved godt, at chaufførerne har lang arbejdstid, men er overrasket over, at de arbejder så meget.

– Det kalder på, at vi sætter os ned og ser på, om der er noget, som vi kan gøre bedre. Det er meget vigtigt, at chaufførerne er friske og kan holde fokus på trafikken, siger hun.

Jørn Hedengran er også klar til at diskutere løsninger.

– Taxichaufførerne bliver budt nogle urimelige arbejdsvilkår. Det skal der ændres på, og det er vi klar til at gå konstruktivt ind i, siger han.

Ny taxalov giver problemer

Flere taxichauffører peger i undersøgelsen på, at den nye taxalov har betydning. Flere giver udtryk for, at presset er blevet større, fordi det er blevet nemmere at få taxakørekort og vognmands-bevilling, og derfor er der flere taxier på gaden. Det har betydet større rift om kunderne, som gør det sværere at tjene en løn.

– Den nye taxilov er fuldt implementeret i 2021. Til den tid vil det være oplagt at kigge nærmere på, om loven har den utilsigtede bivirkning, at chaufførerne er nødt til at køre flere timer, som meget jo tyder på, siger Jørn Hedengran, der også er stærkt bekymret over, at chauffører ifølge undersøgelsen går syge på arbejde.

– Det understreger, hvor pressede chaufførerne er. De er nødt til at køre med passagerer, selv om de er sløje for at kunne tjene en løn, som de kan leve af. Det er helt galt, siger han.

Powered by Labrador CMS