Disse biler kører længst på literen

Det koster at fylde brændstof på bilen. Her kan du se en liste over de 10 familiebiler, der kører længst på en liter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvor langt på literen? Det er nok et spørgsmål, de fleste bilkøbere er interesseret i, før navnet bliver sat på slutsedlen.

For med brændstofpriser i den helt høje ende af skalaen, er det vigtigt at vide, hvor langt på literen ens nye køretøj kører.

I hvert fald, hvis man vil spare penge.

Hjemmesiden whatcar har på den baggrund fundet frem til en række familiebiler, der kører langt på literen.

Dem har vi samlet i galleriet over artiklen. Det er også her, du kan se, hvordan det afviger fra de lovede antal kilometer, bilen burde kunne køre på en liter benzin eller diesel.

Bemærk, at testen er foretaget i 2016 og ikke inkluderer elbiler.

Stor forskel på hvor langt på literen bilen kører

Hvorfor er der så forskel på – nogle gange ret så stor – hvor langt (eller mangel på samme) bilen kører i forhold til det lovede antal?

Det afhænger af en lang række ting.

Blandt andet er baggrunden for det opgivne tal, i forhold til en EU-norm, ECE-norm, fundet i et laboratorium.

En håndfuld resultater fra Hvilkenbil.dk testkørsler viser også, hvor langt der efterhånden er op til EU-normen. Tallene opnået under helt almindelig kørsel ligger i snit mellem 21 og helt op til 38 procent under EU-normen.

– For ti år siden lå bilernes reelle forbrug måske 10-15 procent under den officielle EU-norm. I dag oplever mange bilejere, at de snarere ligger 20-35 procent under EU-normen, siger Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk.

Sådan testes bilerne

Hvor langt på literen, bilen kan køre, eller i hvert fald det tal, der bliver opgivet, fremkommer altså i et laboratorium.

Hvilkenbil.dk beskriver, hvordan bilerne testes:

Fastlæggelsen af det typegodkendte forbrug sker på et rullefelt i et laboratorium, hvor bilen gennemkører en cyklus, der i alt tager 20 minutter og 20 sekunder. Heraf står bilen stille i 40 sekunder. At kørslen finder sted på et rullefelt sikrer, at alle målinger er helt ens.

Bilen tilbagelægger en simuleret rute på 11 km på rullefeltet og kører på forskellige måder:

Bykørsel: En distance på 4 km med en gennemsnitshastighed på 19 km/t. I denne del af prøven accelerer bilen 12 gange fra stilstand og stopper igen.

Lande- og motorvejskørsel: Over en distance på i alt 7 km simuleres en landevejsetape efterfulgt af et mindre stykke motorvej med en topfart på 120 km/t; gennemsnitshastigheden er 63 km/t.

Koldstart: I prøven indgår start af motoren ved en simuleret udetemperatur på 20 grader.

Slukket: Energiforbrugende udstyr som for eksempel klimaanlæg, el-bagrude, sædevarme med mere er ikke tændt.

– EU-laboratorietesten begynder ganske vist med en koldstart, men tager ikke højde for, at der kan være adskillige passagerer og tung bagage ombord, lige som energislugende udstyr som aircondition eller varme i sæderne aldrig er slået til. Selv en banal men meget virkelig og særdeles energikrævende udfordring som modvind er heller ikke en del af testen, siger Jens Velling.

Svenske teknikensvarld har lavet en test, hvor biler er testet under mere realistiske forhold.

Tester selv

Franske PSA har selv taget skeen i egen hånd og testet sine biler, Peugeot, Citroën og DS, under mere realistiske forhold. Det oplyser FDM, der også kommer med et eksempel:

Peugeot 208 med 100 hk dieselmotor kører officielt 33,3 kilometer per liter, men i den nye test bliver det kun til 21,3. Det er et minus på 36 procent.

Blandt de største afvigelser er en Citroën C4 Picasso med 120 hestes dieselmotor. Her skal man regne med at køre 40 procent kortere, end brochuren siger.

“De enkelte modeller er dog ikke beregnet på samme måde. Vægtningen af by, landevej og motorvej er anderledes på store dieselbiler end små benzinbiler for at afspejle det kørselsmønster, franske bilister med de pågældende modeller har”, skriver FDM på sin hjemmeside.

Kørselsfradrag

Bor du et stykke vej fra dit job, har du mulighed for at få kørselsfradrag for din transport.

Den fastsættes ud fra, hvor mange kilometer, du har mellem hjemmet og jobbet.

Det kan du læse mere om i artiklen: Kørselsfradrag 2017.

Powered by Labrador CMS