Disse biler får flest skader
Sidste år udgjorde elbiler syv ud af ti bilmærker med flest forsikringsskader opgjort per 1000 biler. Det kan der være flere mulige forklaringer på
Elbiler stormer frem på de danske veje. I 2024 blev der solgt flere elbiler end fossilbiler, og det øgede antal elbiler på vejene kan nu ses i skadestatistikkerne.
Når man ser på listen over de ti bilmærker med flest forsikringsskader per 1000 biler i 2024, er syv af dem elbiler. Det viser nye tal for karosseriskader, som brancheorganisationen Forsikring & Pension har indhentet fra Autotaks og Bilstatistik.dk.
Men stigningen i elbiler på de danske veje er næppe den eneste årsag til den voksende andel af skader på elbiler.
Det vurderer Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation, FDM.
Kan bidrage til skader
- Ud over at danskerne tegner flere tillægsforsikringer til deres elbiler, og derfor er mere tilbøjelige til at anmelde skader, er der noget, som tyder på, at de tunge og større elbilers hurtige acceleration kan overraske nogle ejere, og det kan bidrage til skader, siger han.
Og så kan det ifølge Ilyas Dogru være, at der er elbilejere, som stoler blindt på bilens sikkerhedsudstyr og ikke selv er opmærksomme på at holde sig i vognbanen eller bremse ved pludselige hændelser.
- Disse ting kan man med fordel især som ny elbilejer være opmærksom på, siger han.

Tesla tager første pladsen
Tesla tager førstepladsen i top-10 over antallet af forsikringsskader med 232 skader per 1000 biler i 2024.
Straks efter følger elbiler fra Hyundai, Ford og Kia med lidt under 200 skader hver per 1000 biler. Den første fossilbil på listen er BMW på femtepladsen.
Da der fortsat er flest fossile biler på vejene, fylder de til gengæld i statistikkerne, når man kigger på top-10 bilmærker med det samlede antal anmeldte skader i stedet for at opgøre per 1000 biler. Her topper VW listen, mens der kun er én elbil, og det er Tesla.
Ikke overraskende
Det er ikke overraskende, da der er solgt mange Teslaer til danskerne de seneste år.
Sådan lyder det fra Pia Holm Steffensen, som er underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension.
- Kombinationen af den store bestand af Teslaer, og at nye biler har flere forsikringsskader end ældre biler, betyder, at Tesla kravler op blandt fossilbilerne i antal skader. Det er dét, tallene viser, og ikke nødvendigvis, at elbilejere er dårlige bilister end gennemsnittet, siger hun.
Og det er altså også en faktor, at nye biler typisk har flere forsikringsskader.

Kræver tilvænning
- Når man køber en ny flot bil, er det jo, fordi man har brug for den og gerne vil køre i den. Men en ny bil kræver også tilvænning, og derfor ser man generelt flere skader på nye biler end på ældre. Og når man kører meget i sin bil, er der større risiko for skader, både små og store, siger Pia Holm Steffensen.
Hun vurderer, at kunderne gerne vil have buler rettet ud i en funklende ny elbil, og derfor vælger man at aktivere sin forsikring:
- Det samme gælder for andre nye biler, så de dyre mærker som BMW, Mercedes og Audi finder man fortsat på top-10 over flest skader per 1000 biler.
Ifølge FDM er der på nuværende tidspunkt over 340.000 indregistrerede elbiler i Danmark, og det svarer til omkring 12 procent af den samlede bilpark.